Mercedes to potężna korporacja, która zajmuje się wieloma rzeczami powiązanymi z motoryzacją. Mowa tu nie tylko samochodach osobowych z klasy premium, czy też ściganiu się, ale także o samochodach ciężarowych i dostawczych. W tym ostatnim segmencie Mercedes obecny jest od wielu lat i oferuje dość szeroką gamę modeli dostawczych, dzięki czemu wiele osób chętnie stawia na dostawczaki właśnie tej marki. Pośrednią opcję w gamie stanowi Mercedes Vito.
Mercedes-Benz Vito – historia modelu
Mercedes w klasie średnich samochodów dostawczych zaczął działać jeszcze przed premierą modelu Vito. Miało to miejsce w roku 1981, gdy Niemcy na rynek wypuścili model MB100. Było to auto dostawcze średniej klasy, które co ciekawe do Niemiec trafiło dopiero w roku 1988. Jego produkcja zakończyła się w roku 1995. Następca, czyli Mercedes Vito zadebiutował z kolei rok później.
Pierwszą generację Mercedesa Vito oparto o płytę podłogową z Volkswagena Transportera T4. Auto przyjęło się dobrze już w momencie debiutu, gdyż nowa konstrukcja Mercedesa zdołała zwyciężyć w plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 1996 idąc w ślady swojego większego brata Sprintera, któremu ta sztuka udała się rok wcześniej. Auto było napędzane między innymi przez jednostki z Volkswagena i miało napęd na przód. W roku 2003 Mercedes wprowadził następcę swojego średniego auta dostawczego.
Premiera Mercedesa Vito II miała miejsce w lipcu 2003 roku. Auto tym razem było już samodzielną konstrukcją Niemców. Z tego powodu napęd został przeniesiony z osi przedniej na tylną, co znacząco wspomogło zwrotność. Dodatkowo do jego budowy wykorzystano znacznie lepsze materiały wykończeniowe, a inną nowością była możliwość konfiguracji długości nadwozia. Auto ponadto powtórzyło wyczyn swojego poprzednika, gdyż Mercedes Vito II zwyciężył w plebiscycie na Samochód Dostawczy Roku 2005.
W czasie swojej obecności na rynku Mercedes Vito drugiej generacji doczekał się jednego większego faceliftingu. Miał on miejsce w roku 2010. W jego ramach zmieniono pas przedni. Pojawiły się więc nowe reflektory, a także zderzak. Podobnych zmian dokonano w tylnej części dostawczaka.
Najnowsza generacja Mercedesa Vito zadebiutowała w roku 2014. Pierwsza prezentacja miała miejsce 30 stycznia 2014 roku i wtedy zaprezentowano wersję dostawczą, która powróciła do nazwy klasa V użytej przy pierwszej generacji Vito. Samochód od wtedy doczekał się jednego dużego faceliftingu. W jego ramach Mercedes zmienił jedynie nieco wygląd zderzaków, a także gamę lakierów czy kół. We wnętrzu jednak przeprojektowano nieco deskę rozdzielczą.
Mercedes-Benz Vito – dane techniczne
Mercedes Vito to samochód dostawczy klasy średniej, który może pochwalić się kilkoma konfiguracjami w zakresie długości nadwozia. Bazowa wersja dostawczaka jest długa na 4895 milimetrów. Jej szerokość to z kolei 1928 milimetrów, wysokość sięga 1880 milimetrów, a rozstaw osi mierzy 3200 milimetrów. Z takiego samego rozstawu osi korzysta nieco przedłużona wersja. Jej długość to bowiem 5140 milimetrów. W największej odmianie Mercedes Vito mierzy 5370 milimetrów, a jego rozstaw osi to 3430 milimetrów. Dostawczak otrzymał ponadto pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. W największej wersji może on zaoferować nawet 5,5 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej.
Mercedes-Benz Vito – silniki
Mercedes Vito podobnie jak większy Sprinter ma dostępne jedynie silniki wysokoprężne oraz elektryczne. Gdy do napędu wykorzystuje się prąd model nazywa się eVito. W takiej konfiguracji do jego oznaczenia używa się liczby 111 lub 112. Silnik z kolei zapewnia moc rzędu 116 koni mechanicznych.
Najsłabszy spośród silników wysokoprężnych jest spotykany w aucie z oznaczeniem 110 CDI. Jego moc to 102 konie mechaniczne. Nieco lepsza opcja to Vito 114 CDI. W takiej konfiguracji do dyspozycji jest moc maksymalna wynosząca dokładnie 136 koni mechanicznych. Oznaczenie 116 CDI oznacza jednostkę 163-konną. W topowej wersji Mercedes Vito jest oznaczany liczbą 119 z dopiskiem CDI. Taka konfiguracja zapewnia moc maksymalną wynoszącą 190 koni mechanicznych.