Iveco to bez dwóch zdań jeden z najbardziej znaczących producentów samochodów ciężarowych na całym świecie. Choć najczęściej mówi się o konstrukcjach najbardziej znanych, na przykład o modelu Daily, warto również pochylić się nad historią tej marki, a sporą jej część bez wątpienia stanowi model Trakker.
Historia marki Iveco
Mówiąc o takim pojeździe, jak Iveco Trakker, nie sposób nie powiedzieć nic o losach całej marki, które są naprawdę interesujące. Same okoliczności powstania tego producenta są naprawdę interesujące. Iveco zostało stworzone w 1975 roku jako konglomerat kilku bardzo poważanych marek, a dokładniej rzecz ujmując, ich oddziałów ciężarowych – Fiata, Lancii, Alfy Romeo, OM, francuskiego Unica, a także niemieckiego Magirus-Deutz. Pierwotnie struktura własnościowa składa się w 80 procentach na Fiata oraz w 20 procentach na niemieckie przedsiębiorstwo KHD. W kolejnych latach jednak Fiat przejmował kolejne części akcji marki, by w 1980 roku, a więc pięć lat po pierwotnym założeniu, przejął 100 procent udziałów w Iveco.
W następnych latach Iveco przejmowało zakłady innych marek – najpierw od Forda, a następnie od Renault. Wobec zmian właścicielskich jednak, Iveco z marki międzynarodowej stało się w pełni spółką włoską, której siedziba znalazła się w Turynie. Iveco obecnie zajmuje się tworzeniem naprawdę ogromnej gamy samochodów ciężarowych. Są one wykorzystywane nie tylko jako ciągniki siodłowe bądź konstrukcje sprawdzające się idealnie w transporcie, ale również jako wozy strażackie, pojazdy budowlane, autobusy oraz maszyny wojskowe.
W ciągu całej swojej historii z fabryk marki Iveco wyjechało kilkanaście różnych modeli samochodów dostawczych i ciężarowych, a firma ta jest obecnie jednym z największych producentów aut tego typu na całym świecie. Włoska marka, choć jej nazwa wcale nie wskazuje na to, iż pochodzi ona z Półwyspu Apenińskiego (jej pełna nazwa to skrót od Industrial Vehicles Corporation), jest w tym aspekcie prawdziwym globalnym potentatem.
Iveco Trakker – historia modelu
Iveco Trakker zadebiutował w 2002 roku roku jako ciągnik siodłowy, który przede wszystkim miał się sprawdzać jako pojazd przeznaczony do celów budowlanych oraz terenowych. Oczywiście nie zawsze tak było i zdarzały się przypadki jego użytkowania jako naczepy na krótkie i średnie trasy asfaltowe. To jednak przy brudnej robocie czuł się on najlepiej. W porównaniu do swoich pobratymców, Iveco Trakker posiadał wzmocnioną ramę, spory prześwit, a także opcjonalny napęd na wszystkie koła, co zdecydowanie może robić wrażenie.
Historia modelu Trakker zakończyła się jednak w lutym 2021 roku, kiedy Iveco ogłosiło debiut jego znacznie nowocześniejszego następcy – modelu T-Way. Pierwotnie miał się on ukazać już w roku 2020, lecz pandemia koronawirusa skutecznie storpedowała pierwotną datę premiery, co pozwoliło przetrwać Trakkerowi kolejny rok.
Iveco Trakker – dane techniczne
W jakichkolwiek dokumentach, które możemy znaleźć w sieci, naprawdę trudno jest znaleźć jakiekolwiek wzmianki to rozmiarach modelu Iveco Trakker. Mimo wszystko był to samochód dość niszowy, co może po części wyjaśniać taki stan rzeczy. Możemy być jednak pewni dwóch rzeczy – rozstaw osi w tym modelu wahał się w przedziale 3200 – 5820 milimetrów, zaś waga samej naczepy mieściła się w granicach od 19 do nawet 41 ton! Ładowność Trakkera w zależności od wersji wynosiła 27-72 tony.
Iveco Trakker – gama silnikowa
Iveco Trakker posiadał dwa silniki, nazywane kolejno Cursor 8 oraz Cursor 13. Spełniały one wyłącznie normy Euro 5, co było jednym z głównych powodów zmiany modelowej, która nastąpiła w 2021 roku. Numery przy nazwach obu jednostek odnoszą się do ich pojemności. Cursor 8 mógł się pochwalić pojemnością 7.8 litra oraz mocą w przedziale 310-360 koni mechanicznych, zaś Cursor 13 był motorem o pojemności 12,9 litra oraz z mocą 410-500 koni mechanicznych.
Iveco Trakker – ceny
Na rynku wtórnym ceny Iveco Trakkera w najlepszych wersjach wyposażenia potrafią sięgać nawet 600 tysięcy złotych. Z wiadomych przyczyn zaś nie uświadczymy już nowych egzemplarzy tego pojazdu.