Największe samochody ciężarowe to w dużej mierze podstawa transportu ładunkowego bez którego niemożliwe byłoby zapełnianie półek sklepowych produktami z różnych części świata na taką skalę jak ma to miejsce dzisiaj. Dlatego dla producentów samochodów ciężarowych to właśnie te największe pojazdy są najistotniejsze. Rolę takiego auta pełnił dla Iveco typoszereg Stralis, który produkowano w latach 2002-2019.
Iveco Stralis – historia modelu
Iveco Stralis to ciężki samochód ciężarowy, który został zaprezentowany w roku 2002. Jest on następcą innego typoszeregu samochodów ciężarowych do przewożenia największych ładunków, którym był model Iveco Eurostar. EuroStara Iveco budowało w latach 1993-2002. Samochód ten zdobył między innymi drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1994 przegrywając wtedy z Volvo FH 12/16 pierwszej generacji.
Stralis pełnił w gamie Iveco bardzo ważną rolę, gdyż był to samochód ciężarowy z DMC, czyli Dopuszczalną Masą Całkowitą wynoszącą od 19 do 44 ton. Iveco Stralis było naprawdę udaną ciężarówką patrząc na nagrody dla Włoskiego producenta. Ten model dwukrotnie był w stanie zdobyć prestiżowy tytuł Samochodu Ciężarowego Roku. Miało to miejsce w roku 2003, gdy flagowiec Iveco pokonał DAFa XF95 oraz Volvo FM, a także w roku 2013 gdy udało się zwyciężyć nad nowym Mercedesem Antosem, a także Fordem Otosan New Cargo.
Iveco Stralis w czasie bycia flagowym modelem włoskiej marki przechodziło przez różne zmiany. Pierwsze miały miejsce w 2004 roku. Wtedy wypuszczono drugą serię, w której zmieniono klamki, a także dodano czarne metalowe wstawki na kratkach nawiewów. Od roku 2006 produkowano trzecią serię. Zamontowano nowe lusterka, by zwiększyć precyzję manewrów. Regularnie wprowadzano także silniki dostosowane do kolejnych norm. Iveco Stralis rozpoczynało od silników Euro 3. Następnie wprowadzano jednostki Euro 4, a także Euro 5.
Największe zmiany w Iveco Stralis miały miejsce w roku 2012. Wtedy Włosi wprowadzili na rynek wersje Iveco Stralis Hi-Way. Ta ciężarówka miała kompletnie inny wygląd od poprzednika. Wprowadzono wraz z nią silniki Euro 6, nowy wzór atrapy chłodnicy, lamp oraz zderzaka, a także znacząco unowocześniono wnętrze i sprawiono, że stało się ono bardziej komfortowe. Dzięki tak wyraźnym zmianom Iveco Stralis Hi-Way zdobyło w 2013 roku prestiżowy tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 2013.
Produkcję Iveco Stralis zakończono oficjalnie w roku 2019. Miało to związek z wprowadzeniem następcy tego ciężkiego samochodu ciężarowego, którym jet Iveco S-Way. Ta ciężarówka została zaprezentowana w roku 2019 i jej budowa odbywa się w Madrycie. Charakteryzuje się designem, który odpowiada nowoczesnym standardom, a także nowoczesnymi silnikami, które mogą być również napędzane CNG.
Iveco Stralis – dane techniczne
Stralis w ostatnich latach produkcji był dostępny w wielu konfiguracjach. Mogliśmy spotkać tradycyjne podwozie 4x2, a także 6x2 z osią wleczoną oraz 6x2 z osią pchaną. Z mocniejszymi silnikami można było również liczyć na podwozie 6x4. Zawieszenie mogło być w pełni mechaniczne, pneumatyczne z tyłu i w pełni pneumatyczne. Dodatkowo można było wybrać wśród jednej z trzech kabin. Podstawowa Hi-Street miała niski dach i była przeznaczona do transportu miejskiego. Na transport krajowy oraz regionalny przeznaczona była kabina Hi-Road. W tej opcji był wybór niskiego lub wysokiego dachu. W konfiguracji z wysokim dachem dostępna była również druga leżanka. Taki sam wybór był dostępny w kabinie Hi-Way przeznaczonej do transportu dalekobieżnego.
Iveco Stralis – silniki
W Iveco Stralis dostępne były trzy rodzaje jednostek napędowych. Podstawowa z nich to Cursor 9. Jest to silnik o pojemności 8.7 litra. Jego moc może wynosić 310, 330, 360 lub 400 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to z kolei 1300, 1400, 1650, bądź 1700 niutonometrów. Pośrednia opcja to jednostka Cursor 11 o pojemności 11.1 litra. Jej moc to 420, 460 lub 480 koni mechanicznych, a moment obrotowy wynosi kolejno 2000, 2150 oraz 2300 niutonometrów. Topowy silnik to Cursor 13. Jest to prawdziwie potężny silnik o pojemności 12.9 litra. Jego moc to 510 lub 570 KM, a moment obrotowy wynosi 2300 bądź 2500 niutonometrów.