Iveco to producent, który oferuje naprawdę szeroki zakres samochodów użytkowych od lekkich przez średnie po ciężkie. Pośrodku oferty modelowej Iveco znajdziemy model EuroCargo, który jest obecny na rynku od 1991 roku. Aktualnie jest to nowoczesna ciężarówka, która świetnie sprawdza się na średnich i długich trasach.
Iveco EuroCargo – historia modelu
Projektowanie EuroCargo miało miejsce na przełomie lat 80. oraz 90. XX wieku. Celem projektantów było sprawienie, że nowy typoszereg samochodów ciężarowych będzie jak najbardziej uniwersalny, dzięki czemu możliwe będzie proste dostosowanie go do potrzeb wszelkich klientów. Tak właśnie powstało pierwsze Iveco EuroCargo, które zastąpiło model Zeta oraz TurboZeta. Za projekt nadwozia odpowiadał sam Giorgetto Giugiaro.
Iveco EuroCargo pierwszej generacji było konstrukcją modułową, której dostosowywanie było wręcz banalnie proste, dzięki czemu na zakup takiego samochodu ciężarowego mogło zdecydować się wiele firm z różnych branż. Temu typoszeregowi udało się nawet zdobyć tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 1992 pokonując wtedy Scanię 113 oraz Mercedesa LEV Range.
Pierwszą generację Iveco EuroCargo produkowano w latach 1991-2002. W tym czasie samochody ciężarowe były konstruowane między innymi we Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, a także w Argentynie. Główną konkurencją dla włoskich ciężarówek miały być konstrukcje Mercedesa takie jak Mercedes Atego oraz Mercedes LK.
Drugą generację Iveco EuroCargo na rynek wypuszczono w roku 2002. Tym razem za jego stylizację odpowiadał włoska firma Bertone. Budowa odbywała się w latach 2002-2008 i samochody składano we Włoszech, w Brazylii, Argentynie, a także w Chinach. Samochód miał aż 300 modeli bazowych, a możliwych wariantów konfiguracji było około trzech tysięcy, dzięki czemu ponownie mógł on być przystosowany do praktycznie każdych potrzeb klientów. Auta były budowane z napędami 4x2 oraz 4x4. DMC z kolei wynosiło od 6 do 18 ton. Po 2008 roku doszło do sporego faceliftingu, lecz nie było to wciąż nowe auto.
Najnowsze Iveco EuroCargo jest z roku 2015. Wtedy wprowadzono do produkcji w Brescii, gdzie od zawsze budowano ciężarówki z tego typoszeregu trzecią jego generację. Najważniejsze zmiany dotyczyły wyglądu zewnętrznego, który został znacząco unowocześniony, a także kabiny, gdzie znalazła się nowa deska rozdzielcza, więcej systemów bezpieczeństwa, a także znacznie ulepszone wyposażenie. Aktualnie Iveco EuroCargo to wciąż ciężarówka niezwykle uniwersalna, która może być w bardzo prosty sposób zostać dostosowana do najbardziej wyszukanych potrzeb klienta.
Iveco EuroCargo – dane techniczne
Najnowsze Iveco EuroCargo to pojazd niesamowicie uniwersalny. Ma on aż 11 tysięcy fabrycznych wersji. Do wyboru są między innymi dwa rodzaje napędu, 7 wersji silnikowych, 15 rozstawów osi, trzy rodzaje kabin, 14 wersji dopuszczalnej masy całkowitej, 12 skrzyń biegów, a także multum innych elementów takich jak zawieszenie, przełożenie tylnego mostu, czy też osi i wiele innych. Podstawowa kabina to kabina dzienna, która może mieć jeden lub dwa stopnie prowadzące do niej. Ten sam wybór jest w wypadku każdej kabiny. Kabina sypialna może być dodatkowo wyposażona niski lub wysoki dach. Dodatkowo dostępna jest kabina załogowa.
Iveco EuroCargo – silniki
Silniki mogą być 4 lub 6-cylindrowe. Te z czterema cylindrami mają pojemność rzędu 4.5 litra. Są to jednostki Tector 5. Ich moc to 118 KM i 680 Nm, 137 KM i 700 Nm, a najmocniejsza z nich generuje 210 koni mechanicznych i 750 niutonometrów.
Większe silniki 6-cylindrowe to jednostki Tector 7 o pojemności 6.7 litra. Mają one cztery konfiguracje mocowe. Podstawowa daje do dyspozycji 220 KM, a także 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Lepszy silnik daje do dyspozycji 250 koni mechanicznych i 850 niutonometrów. Kolejny silnik to już spory skok, gdyż generuje on 280 KM oraz 1000 Nm. Najlepsza jednostka napędowa z Iveco EuroCargo może pochwalić się osiągami rzędu 320 koni mechanicznych mocy maksymalnej i maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 1100 niutonometrów.