Transport ładunków i osób w większych ilościach jest potrzebny od zarania dziejów i bez niego nie mógłby możliwy rozwój cywilizacji. Doskonale zrozumieli to producenci samochodów, którzy do swej oferty z czasem dodali również propozycje o większych możliwościach ładunkowych. W wypadku południowokoreańskiego Hyundaia takim samochodem jest Hyundai H-1.
Hyundai H-1 – historia modelu
Hyundai nie jest specjalnie znany z aut dostawczych. Największa marka z Korei Południowej wpierw koncentrowała się na rozwoju samodzielnych konstrukcji aut osobowych i dostaniu się na rynki globalne, lecz nie oznacza to tego, że aut dostawczych Hyundai wcale nie oferował. Pierwszym tego typu autem był Hyundai Porter, czyli auto dostawcze klasy średniej konstruowane wraz z Mitsubishi. Oprócz tego istniał również Hyundai Grace, który był bezpośrednim następcą Portera w wersji Van. Model Grace został za to zastąpiony właśnie przez Hyundaia H-1.
Prezentacja Hyundaia H-1 miała miejsce w 1997 roku. Auto dostawcze Hyundaia ponownie było bliźniakiem dla konstrukcji Mitsubishi jaką było Mitsubishi Delica. Auto od swojego bliźniaka różniło się głównie małymi elementami takimi jak inne lampy, chromowanym grillem, czy też bardziej agresywne przednie reflektory.
Pierwszy Hyundai H-1 był dostępny w naprawdę wielu konfiguracjach. Mógł on mieć napęd przedni lub na obie osie i dało się go zakupić jako pick-upa, furgon, osobowego vana czy też podwozie przeznaczone do zabudowy. Samochód miał różne nazwy. W Korei i Azji Wschodniej był znany jako Hyundai Starex, na niektórych rynkach europejskich nazywał się H200 bądź Sattelite. W Chinach z kolei był budowany na licencji jako JAC Refine M5. Pierwsza generacja doczekała się jednego liftingu. Był on jednak całkiem spory. W 2004 roku zmieniono bowiem znacząco przednią część auta. Produkcja H-1 skończyła się w roku 2007, a w Chinach trwała do roku 2015.
W momencie wycofania pierwszej generacji H-1 zadebiutował jego następca. Samochód ten ponownie był autem dostawczym klasy średniej i znany był jako Hyundai H-1. iLoad, iMax, i800, H300, Grand Starex, Starex Royale bądź Ram H100. Auto było pierwszą w tej klasie samodzielną konstrukcją Hyundaia. W ten sposób dostawczak został upodobniony do innych aut tego producenta. Doczekał się dwóch restylizacji w roku 2015 i 207. Wpierw zmieniono zderzak, czy też atrapę chłodnicy. Dwa lata później pas przedni zmieniono kompletnie poprzez zamontowanie nowych reflektorów, zderzaka, atrapy chłodnicy i innych elementów. Co ciekawe do końca Hyundai H-1 w naszym kraju był oferowany w wersji po pierwszej restylizacji, gdyż importer zrezygnował ze sprowadzania egzemplarzy po drugim liftingu. W 2021 auto wycofano i zostanie ono zastąpione przez futurystycznie wyglądającego vana o nazwie Staria.
Hyundai H-1 - dane techniczne
Hyundai H-1 to średniej wielkości dostawczak. Jest on wyposażony w napęd tylny. W pierwotnej wersji samochód ten jest długi na 5125 milimetrów przy rozstawie osi rzędu 3200 milimetrów. Od roku 2018 produkowano auta długie na 5150 milimetrów. Szerokość dostawczaka to 1920 milimetrów, a wysokość sięga nawet 1935 milimetrów. Masa własna to ponad dwie tony. Pojemność bagażnika w furgonie potrafi wynosić z kolei nawet 4.3 metra sześciennego. W wersji osobowej w bagażniku pomieści się za to 850 litrów.
Hyundai H-1 – silniki
Pod maską Hyundaia H-1 znajdziemy tylko silniki wysokoprężne. Montowano tam jednostki 2.5 CRDi. Ich moc wynosi 136 koni mechanicznych bądź 170 koni mechanicznych. W niektórych krajach spotykana była również jednostka o mocy 116 koni mechanicznych. Pod maskę trafiały także silniki takie jak 2.4 MPI, a także 2.5 TCi.
Hyundai H-1 – ceny
Poszukiwania Hyundaia H-1 w naszym kraju mogą być dość trudne. Nie jest to bowiem samochód jakkolwiek popularny, a osoby potrzebujące dostawczaka znacznie chętniej decydowali się na europejskie konstrukcje Renault, Opla, Fiata czy też grupy PSA. Ceny zaczynają się od około 25 tysięcy złotych. Najdroższe egzemplarze kosztują ponad 30 tysięcy i są to zazwyczaj już kilkunastoletnie samochody.