Historia Fiata jest mocno powiązana z samochodami dostawczymi od wielu lat. Włosi są jednym z liderów tego rynku i oferują kompleksową ofertę składającą się z aż czterech aut. O ile w wypadku trzech z nich można powiedzieć, że Włosi od lat oferują je od wielu lat w swej klasie, tak gdy mowa o segmencie D historia jest tu nieco bardziej skomplikowana. Przez pewien czas w tej klasie Fiat oferował bowiem Fiata Talento, a aktualnie sprzedawanym tego typu samochodem jest Fiat Scudo.
Fiat Talento – historia modelu
Nazwa Fiat Talento została po raz pierwszy wykorzystana w roku 1989. Wtedy na rynek wprowadzono następcę modelu Fiat 900. Tak naprawdę nie był to jednak model, który był samodzielną konstrukcją. Pierwszy Fiat Talento był bowiem jedynie skróconą i nieco zmodyfikowaną wersją oferowanego wtedy Fiata Ducato. Samochód w takiej postaci sprzedawano w latach 1989-1994. Na jego następcę trzeba było jednak czekać aż do 1994 roku.
Bezpośredni następca Fiata Talento nie był jednak Fiatem Talento, a Fiatem Scudo. Nowe auto dostawcze w segmencie D zostało opracowane przez Fiata wraz z koncernem PSA. Jego pierwsza generacja była oferowana w latach 1996-2006. Przy budowie drugiego Fiata Scudo do rodziny dołączyła Toyota i w latach 2006-2016 ta grupa bliźniaczych aut liczyła sobie Fiata Scudo, Citroena Jumpy, Peugeota Expert, a także Toyotę ProAce. W tym czasie udało się im na przykład wygrać tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2008.
W 2016 roku świat w końcu ujrzał kolejnego Fiata Talento. Wynikało to z faktu, że w 2014 roku Fiat zawiązał porozumienie z Renault w ramach którego ci producenci mieli opracować samochód dostawczy z segmentu D. Fiat nazwał je Talento, a jego bliźniacy to Renault Trafic, Opel Vivaro, Mitsubishi Express, Nissan NV300 oraz Vauxhall Vivaro.
Fiat Talento oferowany był w dwóch długościach i dwóch wariantach wysokości. Pierwszego faceliftingu doczekał się w roku 2019 i zmienił on jednostki napędowe z silników 1.6 EcoJet na 2.0 EcoJet, a także wzbogacił wyposażenie o takie elementy jak radio z Bluetooth, a w lepszych wersjach nawet system multimedialny działający wraz z Apple CarPlay oraz Android Auto. Auto nie przetrwało jednak zbyt długo po liftingu. Już w październiku 2020 roku Renault poinformowało o zakończeniu umowy oraz produkcji auta w fabryce w Sandouville. Auto zostało zastąpione przez Fiata Scudo, który będzie oparty na konstrukcji PSA, z którym koncern Fiata przeszedł fuzję i stworzył konglomerat Stellantis.
Fiat Talento – dane techniczne
Średniej wielkości samochód dostawczy Fiata miał kilka wariantów wielkościowych. Jedynym wymiarem wspólnym dla wszystkich była szerokość wynosząca 1956 milimetrów. Długość w podstawowej wersji wynosiła 4999 milimetrów i w tej odmianie rozstaw osi mierzył 3098 milimetrów. Zakup przedłużonej wersji oznaczał, że auto było długie na 5399 milimetrów przy rozstawie osi wynoszącym 3498 milimetrów. Wysokość z kolei mogła sięgać 1971 lub 2493 milimetrów. Inne wymiary miało również auto w formie podwozia pod zabudowę. Jego długość wynosiła 5248 mm, a wysokość 1953 mm.
Fiat Talento – silniki
Pierwotnie pod maską Fiata Talento montowano jednostki wysokoprężne 1.6 EcoJet. Najsłabszy z nich był silnik 1.6 EcoJet Turbo, który generuje 95 koni mechanicznych oraz 260 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Po więcej mocy trzeba było sięgnąć do silnika 1.6 EcoJet TwinTurbo. Miał on dwie wersje mocowe, które generują kolejno 125 oraz 145 koni mechanicznych mocy, a także 320 i 340 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Potem silniki te zostały zastąpione przez jednostki 2.0 EcoJet generujące 120, 145 lub 170 koni mechanicznych.
Fiat Talento – ceny na rynku wtórnym
Chcąc zakupić Fiata Talento na rynku wtórnym trzeba liczyć się z tym, iż z racji na to, że ten samochód ma zazwyczaj około pięciu lub nieco ponad pięć lat ceny te nie będą zbyt niskie. Najtańsze sprawne egzemplarze są wystawiane za około 60 tysięcy złotych. Te młodsze i z niższym przebiegiem potrafią jednak kosztować już nawet do 130 tysięcy złotych.