Kombivany z segmentu B są jednym z najrzadziej spotykanych rodzajów aut dostawczych na rynku. Takie auto w swojej ofercie posiada jednak wciąż Fiat, a jego historia jest naprawdę bogata, gdyż pierwsza generacja tego modelu pochodzi z 1977 roku. W tym momencie na rynku dostępna jest już trzecia generacja Fiata Fiorino.
Fiat Fiorino – historia modelu
Fiat Fiorino pierwszej generacji ma już aktualnie prawie 50 lat, gdyż jego debiut miał miejsce w 1977 roku. Wtedy wprowadzono na rynek tego kombivana segmentu V, który został oparty na Fiacie 127, czyli małego miejskiego hatchbacka, który był poprzednikiem Fiata Uno. W czasie oferowania pierwszej generacji tego auta Fiat przeprowadził jeden facelifting, który zmienił głównie pas przedni pojazdu.
Następca tego auta został wprowadzony w roku 1988. Tym razem ten niewielki kombivan został oparty na najnowszym hatchbacku Fiata, czyli na modelu Uno. Auto dostępne było jako furgon bądź pickup. Europejska wersja kombivana doczekała się jednej modernizacji. Miała ona miejsce w roku 1997. W jej ramach znacząco zmieniono wygląd pasa przedniego, który zyskał nowy zderzak, a także atrapę chłodnicy. Mimo tego samochód wycofano w roku 2000 i pozostał on w sprzedaży jedynie w Ameryce Południowej.
Europa następcy dla drugiej generacji Fiorino doczekała się dopiero w roku 2007. Wtedy na budowę takiego auta Fiat zdecydował się wraz z koncernem PSA, z którym Włosi współpracowali również przy budowie aut dostawczych z segmentu E. Nowe Fiorino oparto na platformie GM Fiat SCCS. Jego bliźniakami były takie modele jak Citroen Nemo oraz Peugeot Bipper. Te auta razem zdobyły prestiżowy tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2009 niedługo po swoim debiucie.
Pierwsza modyfikacja nowego Fiata Fiorino miała miejsce już w roku 2010. W jej ramach doszło do dodania nowych wzorów tapicerki, a także kolorów deski rozdzielczej i wzorów felg aluminiowych. Kolejną rzeczą była wymiana gamy silnikowej tak, by spełniała ona normy Euro 5. Kolejna restylizacja miała miejsce w roku 2016. Obejmowała ona takie zmiany jak niewielkie przeróbki wnętrza czy też nadwozia. Mowa tu między innymi o nowym pasie przednim, felgach aluminiowych, czy też nowym drążku biegów oraz kole kierownicy.
Bliźniacze modele do Fiata Fiorino zostały już wycofane ze sprzedaży. Fiat nie porzuca jednak swojego najmniejszego samochodu dostawczego i poza tym, że usunięto z oferty Fiata Qubo, czyli osobową wersję Fiorino sam kombivan przeznaczony do celów użytkowych pozostaje w sprzedaży. Aktualnie samochód ten otrzymał między innymi nowe jednostki napędowe tak, by wciąż był on zgodny z obowiązującymi normami emisji spalin.
Fiat Fiorino – dane techniczne
Fiat Fiorino to najmniejszy samochód dostawczy w ofercie Fiata. Patrząc na jego wymiary można wręcz stwierdzić, że mamy do czynienia z małym i wysokim hatchbackiem. Jest on bowiem długi na 3957 milimetrów. Jego rozstaw osi to z kolei 2513 milimetrów. Szerokość wynosi 1716 milimetrów, a wysokość sięga 1721 milimetrów. Zwis przedni to 854 milimetry, a tylny mierzy dokładnie 590 milimetrów.
Fiat Fiorino – silniki
Pod maską Fiata Fiorino aktualnie spotkamy dwie odmiany mocowe jednego silnika. Jest nim jednostka 1.3 MultiJet2. Podstawowa wytwarza 80 koni mechanicznych, które są dostępne przy 3750 obrotach na minutę. Maksymalny moment obrotowy to z kolei 200 niutonometrów i kierowca ma do niego dostęp już przy 1500 obrotów na minutę. Drugi silnik jest nieco mocniejszy, gdyż generuje 95 koni mechanicznych, które są dostępne w tym samym momencie, co w słabszym. Dokładnie takie same parametry za to dotyczą maksymalnego momentu obrotowego.
Fiat Fiorino – ceny
Bardzo niewielkie rozmiary Fiorino rekompensuje tym, że cena również jest dosyć niska. Cena netto bazowej wersji kombivana z segmentu B wynosi dokładnie 47 583 złotych. Wybór lepszej jednostki sprawia, że należy zapłacić 52 600 złotych netto. W wypadku pośredniej wersji wyposażenia ceny wynoszą kolejno 53 600 i 54 600 złotych netto. Topowa wersja jest za to wyceniona na 56 600 i 57 600 złotych netto.