Dacia to marka samochodów osobowych o całkiem bogatej historii, która jest mocno związana z Renault. Aktualnie Rumuni są kojarzeni przede wszystkim z autami, które są bardzo dobrą propozycją pod względem stosunku jakości do ceny, gdyż obie te wartości są raczej na niskim poziomie.
Historia marki
Historia Dacii sięga aż 1943 roku. Wtedy to powstało przedsiębiorstwo o nazwie Uzina de Autoturisme Pitesti. Była to firma produkująca silniki do samolotów, której fabryka mieściła się w mieście Pitesti. Autami Dacia zajęła się jednak dopiero od 1966 roku. Wtedy to zakończyła się budowa skoncentrowanej na tym fabryki.
Na samym początku Dacia próbowała stworzyć własny samochód, który miał otrzymać nazwę Mioveni. Plany te jednak porzucono i rumuńskie przedsiębiorstwo podpisało umowę o współpracy z francuskim Renault. W ramach tejże umowy Dacia otrzymało licencję do produkcji Renault 8. Auto to było budowane i sprzedawane w wersji licencyjnej jako Dacia 1100. Produkcja tego modelu trwała od 1968 do 1971 roku. Bardzo szybko Dacia zaczęła produkcję następcy, czyli Dacii 1300, która była licencyjną wersją modelu Renault 12.
Współpraca z Renault zakończyła się w 1976 roku. Od wtedy Dacia zajęła się różnymi samochodami takimi jak niewielka Dacia 500 Lastun, czy też Dacia Nova. Model ten powstał w 1995 roku i był pierwszym w historii samodzielnym samochodem rumuńskiego producenta, który był mocno inspirowany Peugeotem 309. Niedługo po tym Dacia wróciła pod skrzydła Renault.
W 1999 roku francuski producent Renault wykupił fabrykę Dacii. Celem takiego ruchu było stworzenie tam Rumuńskiego centrum rozwoju samochodów w Europie Środkowej i Wschodniej. Koncern Renault posiada aż 99,43% akcji Dacii i ma kluczowy wpływ na jej działanie.
Inwestycje Renault w Dacie
Dacia Renault zawdzięcza bardzo dużo. Dzięki temu francuskiemu koncernowi marka ta może tak naprawdę istnieć jako producent osiągający całkiem niezłe wyniki i produkujący auta masowo sprzedawane w innych krajach niż Rumunia.
Wpierw grupa Renault rozpoczęła od ogromnych inwestycji. Francuzi w odnowienie i rozwój zakładu w Mioveni zainwestowali ponad miliard euro. W ramach tych inwestycji powstało Renault Technologie Roumanie i Renault Design Central Europe. Są to zakłady kluczowe dla Renault w Europie Środkowo-Wschodniej. Ponadto zakłady Dacii zostały zmodernizowane tak, by spełniać najwyższe standardy, a do tego zastosowane metody pracy, które obowiązują w innych zakładach Renault.
Pierwszym autem była Dacia SupeRNova, czyli zmodernizowana Dacia Nova. Przełomem była jednak wprowadzona w 2004 roku Dacia Logan. Została ona uznana przez klientów, przez co była potem dostępna jako kombi, van, a nawet i pickup. Kolejnym hitem okazała się wprowadzona w 2007 roku Dacia Sandero, a także zbudowany w 2009 roku pierwszy SUV, czyli Dacia Duster. Za pomocą tych aut Dacii udało się osiągnąć naprawdę niezłą sprzedaż i mieć perspektywy na dalszy rozwój.
W auta dostawcze Dacia weszła na dobre dopiero w 2012 roku. Wtedy powstała Dacia Lodgy, która de facto jest minivanem, który służył do przewozu osób, lecz jej możliwości ładunkowe są naprawdę spore. Znacznie ważniejsze było jednak wprowadzenie do sprzedaży kombivana, czyli Dacii Dokker.
Dacia Dokker
Dacia Dokker to jedyny typowy kombivan i samochód dostawczy Dacii. Na rynku zadebiutował on w 2012 roku, a jego produkcja zakończyła się w roku 2021. Aktualnie następcą tego samochodu jest Dacia Jogger, lecz nie ma ona jakichkolwiek właściwości dostawczych. Dacia Dokker to auto, które tak naprawdę jest tym samym, co Renault Kangoo, lecz oferowanym pod inną nazwą.
Dacii Dokker udało się między innymi zająć drugą pozycję w europejskim plebiscycie na auto dostawcze roku 2013. W czasie ponad 8 lat produkcji sprzedawana była w Europie, w tym Polsce, gdzie jej podstawowa wersja dostawcza podczas debiutu była najtańszym autem dostawczym w Polsce z ceną netto na poziomie 29 900 złotych. Oprócz tego Dokker był oferowany w Turcji, a także francuskich terytoriach zamorskich. Pod innymi nazwami model ten trafił także do Argentyny, Chile oraz do Rosji i innych byłych krajów Związku Radzieckiego.