Volvo Truck
Szwecja to kraj, który nie ma bardzo silnej pozycji w motoryzacji, jeśli spojrzymy na samochody osobowe. Posiada on bowiem tylko jednego bardzo znaczącego producenta. Sytuacja wygląda jednak kompletnie inaczej, jeśli mowa o samochodach użytkowych. Szwecja jest jedną z ojczyzn najlepszych ciężarówek w Europie i spory udział w tym ma Volvo Truck.
Volvo Truck — historia marki
Volvo Truck to marka, która wywodzi się z grupy Volvo, która powstała w Szwecji z myślą o produkcji samochodów osobowych. O ile za datę powstania Volvo uznaje się rok 1927, tak sama nazwa jako znak towarowy liczy sobie sporo ponad 100 lat, gdyż została ona zarejestrowana w roku 1911. Pochodzi ona od łacińskiego słowa, które oznacza „toczyć”.
Sama firma zaczęła działać już w roku 1926, lecz grupa Volvo AB za datę założenia uznaje rok 1927, gdyż to właśnie wtedy wyprodukowała ona pierwszy samochód osobowy. Już rok później powstała pierwsza ciężarówka marki Volvo, która otrzymała nazwę Series 1. Pomimo tego, że Volvo już wtedy rozpoczęło eksport swoich pojazdów do innych państw, nie zdobyły one uznania przed wybuchem II wojny światowej. Znane się stały dopiero po jej zakończeniu.
Obecna pozycja, w której znajduje się Volvo, zaczęła być budowana w latach 70. XX wieku. Wtedy grupa Volvo szukała okazji na połączenie się z kimś, czy też zawiązanie współpracy. Wpierw próbowano połączyć się z grupą Saab-Scania, w skład której wchodziła między innymi Scania, czyli obok Volvo największy producent samochodów ciężarowych w całym kraju. Ostatecznie jednak Volvo rozpoczęło współpracę z Renault, które również produkowało samochody ciężarowe.
Wpierw współpraca pomiędzy Volvo a Renault polegała na tym, że Francuzi kupili mały pakiet akcji w grupie Volvo, który potem sprzedali. W tym czasie wymieniali się również technologiami. Inna ważna decyzja, która została podjęta w tamtym czasie to stworzenie nowej firm Volvo Car Corporation, która miała się zająć tylko i wyłącznie produkcją samochodów osobowych. W ten sposób każdy dział mógł działać niezależnie od siebie.
W latach 90. doszło do znaczącego zacieśnienia współpracy pomiędzy Volvo a Renault. Miała ona polegać na pomaganiu sobie w takich zakresach jak badania i rozwój, czy też kontrola jakości. Renault pomagałoby Szwedom w produkcji aut z klasy niższej i średniej, a Volvo udzieliłoby pomocy Francuzom w zakresie samochodów z klasy wyższej. Alians ten nie przetrwał zbyt długo. Spółki te miały się bowiem połączyć, lecz zgody na to nie wyrazili udziałowcy Volvo. Dlatego Volvo sprzedało swoje udziały w Renault.
W XX wieku Volvo próbowało ponownie połączyć się z firmą Scania AB. Ruch ten został jednak zablokowany przez Unię Europejską. Wtedy w sporych tarapatach znajdowała się z kolei firma Volvo Car Corporation. Ostatecznie grupa Volvo zdecydowała się na to, by sprzedać swoją spółkę, która odpowiada za samochody osobowe i oddała ją Fordowi za 6,5 miliarda dolarów.
Wtedy grupa Volvo ostatecznie skupiła się na pojazdach użytkowych. Jednym z pierwszych ruchów było między innymi zakupienie firmy Renault Vehicules Industriels wraz z jej udziałami w Mack Trucks. Firma została przemianowana z RVI na Renault Trucks i tym samym Volvo w końcu spełniło swoje marzenie o przejęciu drugiej marki samochodów ciężarowych. Wiązało się to jednak z tym, że Renault przejęło w ramach tej umowy 19.9% udziałów wraz z prawem do 19.9% głosów w firmie.
W kolejnych latach Renault jednak wycofało się z grupy Volvo i sprzedało wpierw 15% udziałów i niecałe 4% głosów, a następnie resztę, czyli 6.5% udziałów w firmie i prawa do 17.5% głosów. Wtedy rolę największych udziałowców firmy zaczął pełnić chiński koncern Geely, który posiada również Volvo Car Corporation, a także fundusz inwestycyjny Aktiebolaget Industrivarden. Obie firmy mają nieco ponad 8% udziałów, lecz różnią się tym, ile posiadają praw do głosów. 27.7% jest w posiadaniu AB Industrivarden, a 16% w posiadaniu Geely.
Obecnie Volvo Trucks to część grupy Volvo, która posiada również firmy takie jak Mack Trucks, Renault Trucks, Volvo Construction Equipment, czy też Volvo Buses. Dzięki temu cała grupa ma pozycję jednego z największych przedsiębiorstw na rynku pojazdów użytkowych, a także autobusów na całym świecie.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Pod względem tego jak marka rozwijała swoją ofertę dla transportu drogowego nie różni się ona znacznie od innych wiodących marek samochodów ciężarowych, które w Europie tworzą tak zwaną „wielką siódemkę”. Kształtowanie obecnej oferty rozpoczęło się bowiem w latach 70. XX wiek. Wtedy Volvo wprowadziło na rynek serię F. Jej debiut miał miejsce w 1977 roku i wtedy były oferowane modele Volvo F10 oraz F12. 10 lat po debiucie Volvo F10 zdobyło tytuł Samochodu Ciężarowego roku 1984.
To, czym Volvo wyróżniało się na rynku, jeśli mowa o ofercie samochodów ciężarowych to przede wszystkim kabiną. Ta zapewniała bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, co jest jedną z najważniejszych rzeczy dla Volvo. W pierwszych egzemplarzach stosowano silniki 10-litrowe lub 12-litrowe, co widać po tym, jakie numery spotkamy w oznaczeniach poszczególnych modeli. W 1987 Volvo ubogaciło ofertę serii F o model F16, który wyposażony był w większą jednostkę napędową.
W 1994 roku Volvo Trucks przygotowało następcę dla serii F. Mowa tu o typoszeregu FH, który jest obecny w ofercie szwedzkiej marki aż do dziś. Doczekał się on jednak aż trzech generacji. Pierwsza z nich była oferowana w latach 1993-2002. Wtedy sprzedawano Volvo FH12 oraz FH16. Volvo FH udało osiągnąć się ten sam sukces, co swojemu poprzednikowi. Zdobyło ono bowiem tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 1994.
Pierwsza generacja odznaczała się jak na swoje czasy przede wszystkim świetną kabiną, która była lżejsza o 30% od tej z serii F, a także generowała znacznie niej oporu aerodynamicznego, co pozwoliło na znacznie obniżenie spalania. Dodatkowo charakteryzowała ją dobra ergonomia, co doceniali kierowcy.
Drugą generację wprowadzono w roku 2002 i nie udało się jej przy debiucie powtórzyć sukcesu poprzednika w plebiscycie na Samochód Ciężarowy Roku. Zdobyła ona jednak niezłe drugie miejsce przegrywając z DAFem LF. Najnowsza generacja Volvo FH została z kolei wprowadzona w roku 2012 i jest dostępna aż do dziś. Wprowadzenie jej wynikało między innymi z konieczności poszerzenia oferty o jednostki spełniające normę emisji spalin Euro 6.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Najważniejsza nowa technologia, którą wprowadza w zakresie ekologii marka Volvo Trucks to oczywiście pojazdy elektryczne. Obecnie z silnikami elektrycznymi dostępne są modele FH, FM, FE, FL, a także FMX. Flagowe Volvo FH Electric zostało stworzone z myślą przede wszystkim o bezemisyjnym transporcie ładunków pomiędzy miastami, czy też centrami logistycznymi.
Jak widać, Volvo posiada naprawdę bogatą gamę pojazdów elektrycznych, która jest jedną z największych spośród wszystkich producentów samochodów ciężarowych. Dzięki temu ta marka ma spory wpływ na zmiany w motoryzacji, które zakładają stopniową rezygnację z silników spalinowych w celu ochrony środowiska naturalnego poprzez znaczną redukcję emisji spalin.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Volvo Trucks cieszy się bardzo dobrą opinią, a co za tym idzie, osiąga naprawdę niezłe wyniki sprzedażowe. Najnowsze dane pochodzące z 2021 roku mówią o tym, że Volvo w rankingu sprzedaży pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton zajmuje drugą pozycję i przegrywa tylko z holenderskim DAFem. Jest to możliwe dzięki sprzedaniu 5544 sztuk samochodów ciężarowych, co zapewniło Szwedom udział w rynku rzędu 18,38%.
Drugą pozycję Volvo Trucks w 2021 roku zdobyło również w rankingu sprzedaży ciągników siodłowych powyżej 16 ton. Takich pojazdów Volvo Trucks sprzedało 4676 sztuk, co zapewnia udział w rynku wynoszący 18,79%. W pozostałych rankingach Volvo zajmuje nieco niższe pozycje. W rankingu pojazdów od 3,5 tony do 16 ton nie udało się Szwedom zająć pozycji w pierwszej siódemce, a w rankingu podwozi powyżej 16 ton zdobyli czwarte miejsce i 16,45 udziału w rynku, dzięki sprzedaniu 868 sztuk tego typu pojazdów.