Scania Truck
Wielka siódemka producentów samochodów ciężarowych składa się z dwóch marek ze Szwecji, która nie jest motoryzacyjną potęgą, lecz w segmencie pojazdów użytkowych jest jednym z najmocniejszych graczy w Europie obok na przykład Niemiec. Jeden ze szwedzkich producentów, który tworzy wielką siódemkę to Scania, która wywodzi się z regionu o tej samej nazwie.
Scania — historia marki
Jak sama nazwa wskazuje, firma Scania wywodzi się ze Skanii, a dokładniej z Malmo, gdzie w 1891 roku Gustaf Erikson założył spółkę o nazwie Vagngabriksaktiebolaget i Sodertalje, co na język polski można przetłumaczyć jako Fabryka Wagonów w Sodertalje, czyli miejscowości położonej pod Sztokholmem, w której dzisiaj znajduje się siedziba marki. Firma ta była nazywana również z pomocą skrótu Vabis.
9 lat później z kolei w Malmo założono fabrykę maszyn o nazwie Maskinfabriksaktiebolaget Scania. Firma ta zaczęła szybko produkcję rowerów, a następnie samochodów osobowych. Samochody ciężarowe zaczęła produkować z kolei zaledwie dwa lata po założeniu, czyli w roku 1902. W 1911 roku obie firmy, czyli fabryka maszyn w Skanii, a także Vabis zostały połączone tworząc przedsiębiorstwo AB Scania-Vabis.
Krótko po połączeniu obu firm Scania przeniosła swoją siedzibę ze Skanii, a dokładniej z Malmo do miasta Sodertalje, w którym mieściła się siedziba Vabis i w której marka Scania pozostaje do dziś. Scania pierwotnie budowała zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe. W czasie I wojny światowej firmie udało się zarobić pieniądze, które zostały zainwestowane w rozwój fabryk, a w 1919 roku uznano, że Scania skupi się już tylko na samochodach ciężarowych.
Mało brakowało, a Scania upadłaby jeszcze w 1921 roku. Wpadła ona w problemy finansowe, gdyż rynek był pełen użytkowych aut, które były sprzedawane po zakończeniu I wojny światowej. Wtedy pomoc przyszła ze strony rodziny Wallenbergów, która posiadała bank SEB. Dzięki tej rodzinie Scania została stabilną finansowo firmą, która mogła spokojnie skupić się na dalszym rozwoju swojej oferty pojazdów użytkowych.
Przed II wojną światową Scania zdążyła jeszcze zostać głównym przedstawicielem marki Volkswagen na rynku szwedzkim, a także opracowała swój pierwszy silnik wysokoprężny. Następnie po wybuchu II wojny światowej Scania zajmowała się głównie produkcją wojskową i podobnie jak w wypadku wielu innych przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej zatrzymało to nieco rozwój przedsiębiorstwa.
Po II wojnie światowej Scania zajmowała się między innymi sprzedażą takich aut jak Volkswagen Beetle lub Willys Jeep, co przyniosło naprawdę spore zyski dla przedsiębiorstwa. W tamtym czasie Scania posiadała nawet 70% udziałów w szwedzkim rynku ciężkich pojazdów użytkowych.
W latach 60. XX wieku firma zaczęła dynamicznie się rozwijać. Zbudowała swoje pierwsze fabryki poza Sodertalje, a także połączyła się z inną szwedzką firmą. Wtedy powstał bowiem sojusz Saab-Scania. Jego efektem było powstanie między innymi logotypu, który przez Scanię używany jest aż do dziś. Sojusz ten rozpadł się jednak w roku 1995, a rok później Scania AB bez członu Vabis trafiła na giełdę.
Wtedy Scanię próbowało przejąć między innymi Volvo. W ten sposób grupa Volvo mogłaby się stać jednym z największych producentów samochodów ciężarowych na świecie, więc Volvo złożyło ofertę rzędu aż 7,5 miliarda dolarów. Została ona jednak zablokowana przez urząd antymonopolowy Unii Europejskiej, który zdecydował tak, by zapobiec sytuacji, w której jedna firma posiadałaby praktycznie cały rynek skandynawski.
Po próbach Volvo o zakup Scanii starał się MAN, a także Volkswagen. Obie firmy przejęły takie pakiety akcji, że blokowały sobie wzajemnie przejęcie kontroli nad firmą. Ostatecznie jednak Volkswagenowi udało się przejąć udziały od firmy Investor AB i fundacji Wallenbergów tym samym umożliwiając przejęcie większości firmy, włączając ją do swojego portfolio.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Pierwsza nowoczesna ciężarówka, która wylała fundamenty pod dzisiejszą pozycję Scanii to seria 1, która oferowana była w latach 70. XX wieku. Następnie w 1980 roku została ona zastąpiona przez serię 2, która stanowiła dość nowoczesną konstrukcję, a za projekt kabiny odpowiadał sam Giorgetto Giugiaro, czyli bardzo znany projektant, który został uznany za najlepszego projektanta motoryzacyjnego w XX wieku.
W 1987 roku wprowadzono serię 3. Nie różniła się ona jednak o wiele od swojego poprzednika. Zmieniono niektóre podzespoły, czy też poprawiono deskę rozdzielczą tak, by była ona bardziej ergonomiczna. Ten model zdobył tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 1989, a do tego zdobyła nawet tytuł Najlepszego Samochodu Ciężarowego w Historii, który został przyznany przez brytyjski magazyn Commercial Motor.
Po ośmiu latach, w roku 1995 na rynek został wprowadzony następca bardzo udanej serii 3, którym była Scania serii 4. Ta ciężarówka była kolejnym sporym sukcesem Scanii i pełniła wiele ról, gdyż dostępna była z różnymi kabinami, co pozwalało jej na bycie wykorzystaną do różnych zadań takich jak ruch dystrybucyjny, transport miejski, średniodystansowy, a także do transportu dalekobieżnego. Produkcja tego modelu miała miejsce w latach 1995-2004.
Serię 4 zastąpił jeden z najbardziej znanych modeli Scanii, który jest 3-krotnym zwycięzcą w plebiscycie na Samochód Ciężarowy Roku. Mowa oczywiście o Scanii R, która ten tytuł zdobywała w roku 2005, 2010 oraz 2017. Przez lata straciła ona jednak rolę flagowego pojazdu. Pierwszą dużą zmianą było zastąpienie w 2013 roku modelu R, jego nowszą wersją R Streamline.
Aktualnie największy samochód ciężarowy to Scania S, która charakteryzuje się najwyższą kabiną, która kiedykolwiek została stworzona przez tego szwedzkiego producenta. Model ten zadebiutował w roku 2016 i posiada w pełni płaską podłogę, która umożliwia komfortowe stanie we wnętrzu na całej szerokości. Obok Scanii S wciąż oferowana jest jednak Scania R, która przez lata wyrobiła sobie bardzo silną markę.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Scania posiada dość rozbudowane plany dotyczące elektryfikacji swojej gamy modelowej, co ma pozwolić tej marce na znaczące przysłużenie się środowisku poprzez zmniejszenie udziału branży transportowej w światowej emisji dwutlenku węgla. Plany te zakładają, że wpierw oferowane będą pojazdy o zasięgu rzędu 130 do 250 kilometrów. To, a nawet i więcej już udało się osiągnąć. Dostępne są bowiem modele Scania R oraz S z napędem elektrycznym.
Te elektryczne pojazdy posiadają jednostki elektryczne o mocy aż 410 kW, które są zasilane przez baterie o pojemności aż 624 kWh. Pozwala to na przejechanie 350 kilometrów, gdy masa całkowita zestawu wynosi 40 ton, a jeśli wynosi ona 64 t, to zasięg spada do 250 kilometrów, lecz wciąż pozwala to na komfortowe wykorzystanie takiego pojazdu w ruchu dystrybucyjnym.
Scania liczy na to, że do końca 2030 roku elektryczne samochody ciężarowe będą stanowić aż 50% całej sprzedaży firmy. Do 2025 roku udział w całkowitej sprzedaży ma z kolei wynosić około 10%. Jeśli elektryfikacja będzie postępować dalej z takim samym tempem jak teraz, to jest to jak najbardziej możliwe.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Scania jest jednym z członków wielkiej siódemki, lecz na naszym rynku znajduje się raczej w jej dolnej połowie. W najnowszym rankingu sprzedaży, który pochodzi z 2021 roku, Scania sprzedała 4575 pojazdów, co zapewniło jej 15,17% udziału w rynku i piątą pozycję za takimi markami jak DAF, Volvo Trucks, Mercedes-Benz oraz MAN.
Taką samą pozycję Scania zdobyła w rankingu sprzedaży ciągników siodłowych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 16 ton. Takich aut Scania sprzedała 3491, co zapewniło jej udział w rynku rzędu 14,03%. Szwedom udało się jednak zwyciężyć w jednym rankingu i mowa tu o zestawieniu sprzedaży podwozi powyżej 16 ton. Takich aut Scania dostarczyła w 2021 roku 1084, co pozwoliło jej na zdobycie aż 20,55% udziału w rynku i pozycji lidera w tym segmencie. W rankingu pojazdów od 3,5 do 16 ton Scania nie dostała się z kolei do pierwszej siódemki podobnie jak rywal z krajowego podwórka, którym jest oczywiście Volvo Trucks.