Renault Truck
W Europie wśród producentów samochodów ciężarowych wyróżnia się tak zwaną „wielką siódemkę”, która posiada nawet około 99% udziałów w rynku. O ile jest ona zdominowana przez Szwedów i Niemców, tak spotkamy tam rodzynki z trzech innych państw. Mowa tu o holenderskim DAFie, włoskim Iveco i francuskiej firmie Renault Truck. Przedsiębiorstwo to oferuje samochody ciężarowe pod marką Renault, lecz od wielu lat do właściwego koncernu Renault już nie należy.
Renault Truck — historia marki
Renault podobnie jak wiele innych marek samochodów ciężarowych, które wywodzą się z jednych z największych producentów samochodów osobowych, posiada bardzo bogatą historię. Rozpoczął ją Marius Berliet i Louis Renault. Pierwszy z pionierów już w 1894 roku stworzył swój pierwszy silnik benzynowy, który miał jeden cylinder, a 12 lat później stworzył swój pierwszy samochód ciężarowy. Louis Renault z kolei swoje pierwsze auto dostawcze stworzył już w 1900 roku, a sześć lat później stworzył między innymi prototyp autobusu miejskiego.
Po raz pierwszy produkcję masową Berliet oraz Renault rozpoczęli w czasach I wojny światowej, gdy armia francuska potrzebowała bardzo wielu pojazdów. Berliet tworzył dziennie aż 40 ciężarówek, które były wysyłane na front do Verdun. Renault z kolei stworzyło między innymi pierwszy nowoczesny czołg, czy też taksówki, które przyczyniły się do zwycięstwa w bitwie pod Marną.
Berliet wraz z Renault połączyli siły po I wojnie światowej i tworzyli razem między innymi czołgi, a także inne pojazdy takie jak ciągniki drogowe, czy też samochody użytkowe. Pierwszy ciągnik drogowy Renault stworzyło już w 1923 roku, a w 1928 roku francuska firma po raz pierwszy wykorzystała w swojej ciężarówce jednostkę wysokoprężną, która dziś jest jedynym typem silnika spalinowego spotykanym w samochodach ciężarowych.
Po II wojnie światowej firmy założone w przeszłości przez Renault i Berlieta działały już oddzielnie. W 1955 roku założona została firma Saviem, czyli prekursor dzisiejszej spółki Renault Trucks. Stworzono ją po połączeniu firm Somua oraz Latil, czyli działu Renault, który specjalizował się w samochodach ciężarowych. Berliet z kolei w tym czasie skupił się tylko na samochodach ciężarowych. Firma ta została w 1967 roku przejęta przez Citroena, który był z kolei w portfolio koncernu Michelin.
W latach 70. XX wieku historie firmy Berliet oraz Saviem, czyli prekursora dzisiejszego Renault Trucks ostatecznie się przecięły. Początek tej dekady był bowiem naznaczony kryzysem paliwowym, który sprawił, że koncern Michelin postanowił sprzedać firmę Berliet, a także Citroen. Wtedy Citroen trafił do Peugeota, a Berliet w 1974 zostało zakupione przez Renault.
Z racji na to, że wtedy Renault posiadało dwie francuskie firmy zajmujące się pojazdami użytkowymi, czyli Saviem oraz Berliet, francuski koncern zadecydował o połączeniu tych dwóch przedsiębiorstw. Tak narodziło się Renault Vehicules Industriales. Od wtedy rozwój firmy, która produkuje samochody ciężarowe pod marką Renault, znacząco przyspieszył. W 1983 roku Renault Vehicules Industriales zdołało przejąć firmę Dodge Europe, dzięki czemu otrzymało między innymi dostęp do kilku konstrukcji pojazdów użytkowych, które w niektórych państwach były wciąż oferowane pod marką Dodge.
W tej samej dekadzie, czyli w latach 80. XX wieku Renault Vehicules Industriales przejęło również pokaźny pakiet udziałów w amerykańskiej firmie Mac Trucks zajmującej się produkcją samochodów ciężarowych. Do 1990 roku amerykańskie przedsiębiorstwo trafiło w pełni w ręce RVI.
Kolejne 10 lat miało jednak największy wpływ na historię tej marki. Wpierw doszło do zmiany nazwy na Renault V.I. do czego doszło w 1992 roku. Dwa lata później RVI zakupiło czeską fabrykę autobusów, a trzy lata później rozpoczęło współpracę z pochodzącą z Finlandii firmą Sisu. Największe zmiany zaszły jednak na samym początku XXI wieku. W 2000 roku Renault dogadało się bowiem z Volvo w celu przejęcia firmy RVI. Ostatecznie 2 stycznia 2001 roku RVI trafiło do Volvo AB, a w 2002 roku firma przemianowana została na Renault Trucks i tę nazwę posiada do dziś.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Pierwszy poważny samochód ciężarowy oferowany pod marką Renault powstał w roku 1980. Wtedy niedawno założona spółka RVI stworzyła następcę samochodu ciężarowego Berliet KB 2400, a także Saviem PX. Okazał się nim typoszereg ciężarówek Renault R. Model ten został stworzony jeszcze przez firmę Berliet.
W 1990 roku stworzono już pełnoprawny i naprawdę nowoczesny jak na swoje czasy duży samochód ciężarowy. Było to Renault Magnum, które od samego początku spotkało się z dobrymi opiniami ekspertów, gdyż ten ciągnik siodłowy zdobył w 1991 roku tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 1991. Prace nad Renault Magnum rozpoczęły się jednak znacznie wcześniej, gdyż miało to miejsce jeszcze w latach 80. XX wieku.
Pierwsza wzmianka, która mogła wskazywać na to, że Renault zaprezentuje nowy samochód ciężarowy, miała miejsce w 1985 roku. Wtedy zaprezentowany został prototyp VE 10, który został zaprojektowany między innymi z myślą o tym, by generował jak najmniejszy opór aerodynamiczny, co pozwoliło na znaczące poprawienie spalania.
Renault Magnum było produkowane naprawdę długo, gdyż aż do 2013 roku. Doczekało się aż czterech generacji. Druga zadebiutowała w 1997 roku jako Magnum Integral, od 2002 roku oferowana była nowa odsłona, by wykorzystać zwiększone zainteresowanie w Skandynawii, które wynikało z przejęcia RVI przez grupę Volvo. Trzecia generacja otrzymała nazwę Magnum Millenium. Ostatnia, czwarta odsłona zadebiutowała w 2008 roku jako Magnum New Dimensions.
W tym samym czasie, co Renault Magnum sprzedawano również model Renault Premium. Zadebiutował on jednak nieco później, bo w 1996 roku. W tym typoszeregu wykonywano samochody ciężarowe, które mogły być wykorzystywane również na długich dystansach, dzięki swojej nietypowej kabinie kierowcy.
Obecnie flagowy pojazd, który służy do transportu dalekobieżnego to model Renault Trucks T, który zadebiutował w 2013 roku. Jest to ostatni samochód ciężarowy, który został dostosowany do norm Euro 6 spośród aut tak zwanej wielkiej siódemki. Model ten zdobył między innymi tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 2015.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Pod względem nowych technologii i rozwiązań w zakresie ekologii Renault Trucks nie odróżnia się od reszty producentów. Absolutny priorytet to oczywiście rozwój oferty elektrycznych samochodów ciężarowych. Ta, póki co w Renault Trucks jest dość uboga, gdyż znajdziemy w niej jedynie model Renault Trucks E-Tech D Wide. Jest to niewielki pojazd użytkowy przeznaczony do ruchu lokalnego takiego jak dystrybucja lokalna. W najbliższych latach Renault Trucks będzie jednak skupiać się na rozwoju tej oferty, w czym istotnie może pomóc fakt, iż ta spółka należy do Volvo AB.się
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Renault Trucks to firma, która raczej nie cieszy się zbyt wielką popularnością w Polsce. Zdecydowanie lepsze wyniki osiąga w innych europejskich państwach takich jak Francja, czy też w Skandynawii, gdyż firma Renault Trucks należy do koncernu Volvo AB. Wedle najnowszych danych, które dotyczą z wyników sprzedażowych z 2021 roku, firma Renault Trucks zajęła dopiero szóstą pozycję na polskim rynku.
Szóste miejsce francuska marka zdobyła w trzech najważniejszych kategoriach, w których spośród producentów, którzy są zaliczani do „wielkiej siódemki”, pokonała jedynie włoskie Iveco. W segmencie powyżej 16 ton Renault Trucks posiada 5,21% udziału z wynikiem 1572 sprzedanych pojazdów.
Na samym rynku ciągników siodłowych powyżej 16 ton udział Renault Trucks jest jeszcze mniejszy. Wynosi on bowiem 4,72% z wynikiem 1175 sprzedanych pojazdów. Podwozi powyżej 16 ton Renault Trucks sprzedało z kolei 397 sztuk, co dało tej marce udział w rynku na poziomie 7,52%. Szóstą pozycję francuzi zdobyli również w segmencie samochodów użytkowych od 3,5 do 16 ton. Renault Trucks posiada w nim 2,94 % udziału z wynikiem sprzedażowym na poziomie zaledwie 72 sztuk.