Iveco Truck
Iveco to dość specyficzny producent pojazdów użytkowych. Należy on do tak zwanej „wielkiej siódemki”, w której jak sama nazwa wskazuje, znajdziemy siedmiu największych producentów pojazdów tego typu. Iveco jednak w przeciwieństwie do innych marek nie skupia się aż tak na największych pojazdach i posiada bardzo rozbudowaną ofertę pojazdów użytkowych od 3,5 do 16 ton.
Iveco Truck — historia marki
Marka Iveco Truck powstała naprawdę późno, gdyż miało to miejsce dopiero w 1975 roku, co czyni ją jedną z najmłodszych spośród tak zwanej „wielkiej siódemki”. Spółka ta została założona, gdy doszło do połączenia działów zajmujących się produkcją pojazdów użytkowych w wielu włoskich przedsiębiorstwach.
Połączono wtedy bowiem takie firmy jak Fiat Veicoli Industriali (zajmująca się produkcją ciężarówek od 1903 roku), Lancia Veicoli Industriali (produkcja ciężarówek od 1911 roku), sekcję ciężarową Alfa Romeo, firmę Officine Meccaniche, która produkowała pojazdy użytkowe od 1907 roku, francuskie przedsiębiorstwo Unic działające w tym segmencie od 1905 roku i niemieckie Magirus-Deutz, które produkowało samochody ciężarowe od 1904 roku i było częścią niemieckiego konsorcjum KHD, które początkowo posiadało 20% udziałów w spółce Iveco. Pozostałe 80% było wtedy w posiadaniu Fiata.
Sama nazwa Iveco to po prostu skrót od Industrial Vehicles Corporation. Pierwsze lata w życiu firmy zakończyły się między innymi przejęciem przez Fiata całości udziałów w spółce. Do wykupienia 20% udziałów, które należały do KHD doszło w 1980 roku. W kolejnych latach spółka rozwijała z kolei swoją infrastrukturę poprzez przejmowanie innych przedsiębiorstw.
Wpierw przejęto zakłady odpowiadające za produkcję ciężarówek od Forda, które mieściły się w Wielkiej Brytanii i tego typu produkcją zajmowały się aż od 1918 roku. Rok później Iveco przejęło pochodzącą z Włoch spółkę Astra, której specjalizacją były samochody specjalne, a także ciężkie wywrotki. W 1990 roku doszło do zakupu hiszpańskiego przedsiębiorstwa Pegaso, a także brytyjskiego Seddon Atkinson, które było w posiadaniu hiszpańskiej firmy.
Na przełomie XX i XXI wieku Iveco zaczęło także budować swoją pozycję bardzo mocnego gracza na rynku autobusów i podwozi autobusowych. Doszło wtedy do połączenia dywizji autobusowej Iveco oraz Renault V.I, w wyniku czego stworzono koncern Irisbus, który dziś posiada nazwę Iveco Bus.
Iveco posiada również duże udziały w tureckiej spółce Otoyol, czy też w indyjskiej spółce Ashok Leyland. Ta pierwsza firma korzysta z wielu podzespołów pochodzących od Iveco, a przedsiębiorstwo Ashok Leyland zajmuje się budową samochodów użytkowych na bazie licencji udzielonej przez Iveco.
Od 2005 roku z kolei jeden działów Iveco, czyli Iveco Motors jest z częścią Fiat Powertrain Technologies. Iveco zajmuje się bowiem także produkcją jednostek napędowych. Mowa tu nie tylko o potężnych, kilkunastolitrowych dieslach, które trafiają do największych pojazdów ciężarowych. Iveco produkuje nawet znacznie mniejsze silniki, które mają zaledwie trzy cylindry.
Lata rozwoju firmy i przejmowania poszczególnych zakładów doprowadziły do tego, że sieć serwisów i dealerów Iveco obecna jest w ponad 100 krajach, a pojazdy są konstruowane przy pomocy 43 zakładów, które mieszczą się w 18 krajach. Najwięcej z nich mieści się oczywiście we Włoszech, gdzie pojazdy Iveco buduje się w miastach takich jak Bolzano, Brescia, Piacenza oraz Suzzara. Trzy fabryki Iveco posiada w Niemczech i znajdziemy je w Görlitz, Ulm i Weisweil, a dwie spotkamy w Hiszpanii. Tam fabryki Iveco pracują w Valladolid oraz w Madrycie.
W okresie 1995-1999 niektóre pojazdy Iveco były składane w fabrykach w Polsce. Mowa tu o samochodzie ciężarowym Iveco Eurocargo oraz o lekkim aucie użytkowych Iveco Daily. Zlecono to firmom Fiat Auto Poland, a także Servipol. W ten sposób pojazdy Iveco konstruowano na śląsku, gdzie mieszczą się do dziś zakłady, które należały do Fiata, a także w Poznaniu, gdzie działało przedsiębiorstwo Servipol.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Marka Iveco jest młodsza niż wiele ciężarówek od uznanych producentów z tak zwanej „wielkiej siódemki”. Jest to między innymi jednym z powodów, przez który obecnie Iveco w wielu państwach Europy nie osiąga zbyt dużych sukcesów w segmentach powyżej 16 ton. Jednym z pierwszych pełnoprawnych ciągników siodłowych, które były produkowane przez Iveco był model Iveco TurboStar, który dostępny był w latach 80. XX wieku.
TurboStar został zastąpiony przez EuroStara, do czego doszło w roku 1993. Wtedy ten duży pojazd użytkowy zadebiutował na niezwykle konkurencyjnym rynku, na którym musiał rywalizować z takimi samochodami ciężarowymi jak DAF 95, Renault Magnum, Scania serii 4, czy też Volvo FH. EuroStar zniknął z rynku po 9 latach i został zastąpiony przez model, który w ofercie Iveco był dostępny znacznie dłużej.
Następcą EuroStara było Iveco Stralis. Zadebiutowało ono w 2002 roku i działało w segmencie od 19 do 44 ton. Model ten był nieco przełomowy, gdyż była to pierwsza seryjna ciężarówka w Europie, która posiadała w standardowym wyposażeniu skrzynię półautomatyczną. Była to przekładnia EuroTronic.
Iveco Stralis przechodziło przez kilka liftingów. Pierwszy z nich miał miejsce w 2007 roku i w jego ramach doszło przede wszystkim do zmian w zakresie wyglądu kabiny, a także przodu pojazdy. Znacznie więcej wizualnie, jak i technicznie zmieniło się w roku 2013. Wtedy zadebiutowało Iveco Stralis Hi-Way, które korzystało między innymi z nowych jednostek spełniających normy Euro 6. Sporo zmieniło się także wizualnie. Dzięki temu Iveco Stralis Hi-Way zdobyło tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 2013. Nie była to jednak pierwsza nagroda tego modelu, gdyż zdobył on ją również w roku 2003, gdy debiutował na rynku.
Obecnie flagowym modelem nie jest już jednak Iveco Stralis. W 2019 roku zaprezentowano następcę tego modelu, który otrzymał nazwę Iveco S-Way. Ten ciągnik siodłowy dostępny jest z silnikami o pojemności 9, 11 lub 13 litrów, a niektóre z silników mogą być nawet przystosowane do jazdy na gazie ziemnym.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Iveco w kwestii rozwiązań w zakresie ekologii idzie własną drogą i nie podąża za trendami, które zostały wyznaczone przez pozostałych producentów, którzy należą do „wielkiej siódemki”. Włoski koncern nie koncentruje się bowiem na pojazdach elektrycznych, które są obecnie priorytetem dla praktycznie wszystkich.
Zamiast elektryków Iveco postanowiło produkować pojazdy, które są zasilane za pomocą gazu ziemnego. W tym celu dostosowuje swoje jednostki wysokoprężne do działania na gaz ziemny, który może stanowić bardziej ekologiczną alternatywę dla benzyny oraz oleju napędowego, który wykorzystywany jest w praktycznie wszystkich pojazdach dostawczych. Z napędem na gaz ziemny dostępne są nawet flagowe modele Iveco, a dzięki temu firmy mogą zaoszczędzić na kosztach eksploatacji, a także zmniejszyć ilość emitowanych do środowiska spalin.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Iveco to zdecydowanie jeden z najgorszej sobie radzących producentów samochodów ciężarowych na polskim rynku. Odnosi się to jednak tylko do kategorii powyżej 16 ton. W grupie pojazdów od 3,5 do 16 ton Iveco Truck to niekwestionowany lider. Zarówno w 2020, jak i w 2020 roku Iveco zdobywało w tym segmencie pierwszą pozycję. W 2020 roku Włosi sprzedali 1022 pojazdy do 3,5 ton, a rok później było ich 1101. Taki wynik oznaczał, że w 2021 roku do Iveco Truck należało 44,4 udziału w rynku pojazdów do 16 ton.
Gdy jednak mowa o ciągnikach siodłowych i podwoziach powyżej 16 ton, Iveco nie wypada już tak dobrze. Zajęło ono siódmą pozycję z wynikiem 620 pojazdów. Takie samo miejsce Iveco zdobyło, także patrząc na same ciągniki, których dostarczyło 534, a także w podwoziach powyżej 16 ton, których Iveco sprzedało w Polsce 86. Rok później wyniki są lepsze pod względem liczb z racji na rozluźnienie ograniczeń związanych z pandemią, lecz Iveco wciąż jest siódme. W 2021 roku Włosi sprzedali łącznie 1031 pojazdów powyżej 16 ton, na co złożyło się 918 ciągników i 113 podwozi.