Największe samochody ciężarowe to podstawa działania każdego producenta pojazdów użytkowych z klasy lekkiej, średniej oraz ciężkiej. Takowym jest MAN, który przez lata wyrobił sobie świetną opinię, a jego ciężarówki są chętnie kupowane na całym świecie. Obecnie rolę flagowej i największej ciężarówki pełni MAN TGX, który w przeszłości znany był między innymi z silnika V8.
MAN TGX – historia modelu
MAN TGX zadebiutował w roku 2007. Jego prezentacja odbyła się jesienią 2007 roku podczas targów AutoRAI, które miały miejsce w Amsterdamie. Wtedy to zastąpił on bardzo udany i uznany wśród klientów model TGA, który produkowano od roku 2000 do 2007. Nowy flagowiec MANa zaliczył udany debiut i poszedł w ślady poprzednika zdobywając prestiżowy tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 2008.
Najważniejszymi zmianami względem MANa TGA było przede wszystkim poprawienie aerodynamiki kabiny. Dzięki temu udało się osiągnąć poziom hałasu wewnątrz niższy o nawet 30%, a ponadto współczynnik oporu aerodynamicznego Cw został obniżony o 4%. TGX został zaprezentowany wraz ze swym mniejszym bratem, czyli MANem TGS. Podczas gdy MAN TGX to flagowy model przeznaczony do transportu dalekobieżnego, TGS ma znaleźć pracę przy transporcie dystrybucyjnym i lokalnym.
MAN TGX na początku znany był między innymi z posiadania jednego z najmocniejszych silników spośród wszystkich europejskich samochodów ciężarowych. Tą jednostką było potężne V8 o pojemności 16.2 litra. Silnik ten dzięki podwójnemu turbodoładowaniu zapewnia kierowcy aż 3000 niutonometrów już przy 1400 obrotach na minutę, a jego moc maksymalna wynosi aż 680 koni mechanicznych. Jednostka ta nie przetrwała jednak bardzo długo, gdyż nie było na nią zbyt dużego popytu.
MAN TGX w swojej historii przechodził liczne, lecz niewielkie faceliftingi, które dostosowywały silniki, czy też nieznacznie ulepszały kabinę oraz inne elementy ciężarówki. Zmiany wizualne wprowadzane w ich ramach były za to raczej niewielkie. Na duże nowości trzeba było czekać do 2020 roku. Wtedy MAN zaprezentował całą nową rodzinę TG. Mowa oczywiście o MANie TGX, TGS, a także mniejszych modelach TGM oraz TGL. Wraz z prezentacją w Bilbao samochody ciężarowe MANa zyskały zupełnie nowy wygląd.
MAN TGX – specyfikacja
MAN TGX może być wyposażony w różne konfiguracje podwozia. Gdy mówimy o samym ciągniku siodłowym dostępne opcje to 4x2, 6x2-. 6x2, a także 8x4 oraz 8x4-. Jako podwozie do zabudowy MANa TGX można kupić z podwoziem 4x2, 6x2-, 6x4, a także 8x4 lub 8x4-. Wywrotka jest dostępna z kolei tylko z podwoziem 6x4.
Gdy mowa o kabinach MAN TGX oferuje swoim użytkownikom trzy możliwości. Podstawowa kabina ma oznaczenie GN. Jest ona najniższą ze wszystkich, lecz pozostałe wymiary są takie same. Z zewnątrz każda kabina jest długa na 2280 milimetrów i szeroka 2440 milimetrów. We wnętrzu wymiary to z kolei 2145x2270 milimetrów w kolejności długość, szerokość. Gdy mowa o wysokości na poziomie tunelu silnika kabina GN oferuje ją na poziomie 1580 metrów. Przed siedzeniem pasażera ten dystans to z kolei 1660 milimetrów. Kabina GN jest wyposażona w jedną leżankę o wymiarach 2000x700. Najlepiej sprawdza się na placach budowy, a ponadto nieźle radzi sobie w ruchu dystrybucyjnym i w transporcie dalekobieżnym z dużą ładownością.
Kabina pośrednia ma oznaczenie GM. Wysokość na poziomie tunelu silnika to 1860 milimetrów, a przed siedzeniem pasażera wartość ta to 1940 milimetrów. Może być ona wyposażona w dwie leżanki. Najlepiej sprawdzi się w standardowym transporcie dalekobieżnym, lecz można ją wykorzystać do transportu dalekobieżnego dużą ładownością. To samo można powiedzieć o kabinie GX, która różni się tylko wysokością. Nad tunelem silnika dystans do sufitu to 2070 mm, a przy siedzeniu pasażera wynosi ona 2150 mm.
MAN TGX – silniki
W MANie TGX są montowane silniki z trzech serii. Podstawowa to D1556 i silnik ten ma pojemność 9.0 l. Dostępne warianty mocowe to 330, 360 oraz 400 KM. W serii D2676 o pojemności 12.4 litra można liczyć na moc rzędu 430, 470 lub 510 koni mechanicznych. Najlepsze są silniki z serii D3876. Ich pojemność to aż 15.2 litra. Moc z kolei wynosi 540, 580 lub 640 koni mechanicznych.