MAN TGS to jeden z członków serii TG samochodów ciężarowych MANa. Obejmuje ona modele ze wszystkich klas, a TGS pełni rolę mniejszej alternatywy dla flagowego modelu TGX. Samochód ten debiutował w 2007 roku po wycofaniu zasłużonego MANa TGA i obecny w ofercie jest do dziś. Niedawno doczekał się swojej pełnoprawnej drugiej generacji.
MAN – historia
MAN, który produkuje między innymi model TGS to niezwykle ciekawa firma. Jest to bowiem najstarsza notowana na niemieckiej giełdzie spółka. Data jej powstania to 1758 rok. Sam MAN tak naprawdę powstał jednak sporo później, a w XVIII założono w Oberhausen Hutę św. Antoniego, która pod koniec XIX wieku przybrała nazwę GHH Gutehoffnungshutte. Do przejęcia firmy MAN doszło jednak dopiero 1921 roku.
Spółka MAN to efekt tego, iż Rudolf Diesel, czyli niemiecki wynalazca odpowiadający za powstanie silnika wysokoprężnego w roku 1893 zawarł umowę z Fabryką Maszyn w Augsburgu. Opiewała ona na produkcję maszyn wykorzystującą nową konstrukcję Diesla. W celu zwiększenia produkcji fabryka ta weszła w spółkę z Towarzystwem Budowy Maszyn w Norymberdze. Nowy twór otrzymał nazwę Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg od której pochodzi skrót MAN.
Pierwsza w historii ciężarówka MANa powstała w roku 1923. Bardzo pomogła w tym firma Bosch, która w roku 1922 opracowała pompę wtryskową do silnika stworzonego przez Rudolfa Diesla. W swojej historii w celu zwiększenia konkurencyjności MAN wykupił różne przedsiębiorstwa z tej samej branży. "Ofiarą" przejęcia padła spółka Bussing, część spółki Steyr-Daimler-Puch, czy nawet polskie Zakłady Starachowickie "STAR" SA.
Aktualnie MAN AG jest członkiem koncernu Volkswagen AG. W 2011 roku wykupił on za zgodą Unii Europejskiej pakiet akcji, który sprawił, że gigant z Wolfsburga posiadał już 56% akcji. Rok później posiadał on już aż 75% głosów wspólników tej spółki i w ten sposób całkowicie przejął władzę w MANie.
MAN TGS – historia modelu
MAN TGS to ciężarówka, która zadebiutowała w roku 2007. Stworzono ją po zakończeniu budowy udanego MANa TGA. Wtedy rolę następców tego auta przejął flagowy MAN TGX oraz właśnie model TGS. Aktualnie dostępna jest już druga generacja MANa TGS. Jej premiera odbyła się w 2020 roku, gdy MAN przeprowadził kompletne odświeżenie wszystkich samochodów ciężarowych z serii TG.
MAN TGS – specyfikacja
MAN TGS dostępny jest z trzema kabinami. Największa to kabina TM. Jest ona reklamowana jako komfortowa. Dobrze sprawdza się w transporcie dalekobieżnym. Pomagają w tym między innymi dwie leżanki. Opcja pośrednia to kabina TN, która również posiada leżankę, lecz jej rozmiary sprawiają, że znacznie lepiej nadaje się do transportu krajowego oraz dystrybucji lokalnej. Tej kabiny używa się również w terenie.
Do zadań specjalnych przystosowano kabinę NN. Nie posiada ona leżanki i jest najmniejszą ze wszystkich. Świetnie sprawdza się jednak na placach budowy, przy pracach komunalnych, a także podczas jazdy w trudnym terenie, gdyż można ją połączyć nawet z podwoziem w konfiguracji 8x4.
Dostępne konfiguracje podwozia w przypadku ciągnika siodłowego kolejno: standardowe 4x2, 4x4, 6x2 z osią wleczoną lub pchaną, 6x4 oraz 6x6. Gdy mowa o podwoziu do zabudowy jedyną niedostępną konfiguracją jest 8x6 oraz 8x8. Wywrotki z kolei nie wyposażymy w podwozie 6x2-. 8x2- oraz w 8x4 w każdej z wersji.
MAN TGS – silniki
W MANie TGS wykorzystywane są silniki dwóch serii. Pierwsza z nich to D1556. Są to mniejsze jednostki 6-cylindrowe o pojemności 9.0 litra. Spełniają one normy emisji spalin Euro 6 i są dostępne w trzech wariantach mocowych. Podstawowy z nich zapewnia kierowcy 330 koni mechanicznych. Pośredni silnik 360-konny, a najlepsza jednostka generuje już całkiem pokaźne 400 koni mechanicznych.
Mocniejsze są jednostki napędowe z serii D2676. Są to również 6-cylindrowe silniki, które mają jednak znacznie większą pojemność, gdyż ta wynosi 12.4 litra. W tym wypadku klienci również mają do wyboru trzy warianty mocowe. Podstawowy z nich zapewnia 430 KM. Pośredni silnik generuje z kolei 470 KM. Najlepsza jednostka o pojemności 12.4 l daje do dyspozycji 510 koni mechanicznych.