MAN to firma z niesamowicie bogatą historią, która sięga aż XVIII wieku i jest powiązana z takimi postaciami jak na przykład Rudolf Diesel. Przez lata marka ta budowała swoją pozycję i dziś jest jednym z wiodących producentów autobusów oraz pojazdów użytkowych różnej klasy. Jednym z modeli oferowanych przez markę jest MAN TGM, który pełni rolę ciężarówki klasy średniej-ciężkiej.
MAN – historia producenta
Aktualnie MAN to najstarsza notowana spółka na niemieckiej giełdzie. Data jej założenia przypada na rok 1758, lecz sam MAN powstał tak naprawdę nieco później. Nazwa ta pochodzi bowiem z końca XIX wieku. Wtedy w roku 1893 Rudolf Diesel zawarł umowę z Fabryką Maszyn w Augsburgu, by ta korzystała z jego silnika. Weszła ona w spółkę z Towarzystwem Budowy Maszyn w Norymberdze w wyniku czego powstało Maschinenfabrik Augsburg-Nurnberg od czego pochodzi skrót MAN.
Spółka ta została następnie w 1921 roku w dużej części wykupiona przez koncern GHH Hutehoffnungshutte, który powstał w roku 1758 w Oberhausen jako Huta św. Antoniego. Od wtedy MAN zaczął tworzyć pierwsze ciężarówki, a pod koniec XX wieku udało się przejąć wiele firm z tej samej branży takich jak Steyr-Daimler-Puch, czy też Zakłady Starachowickie "STAR".
MAN TGM – historia modelu
W 2005 roku MAN na rynek wprowadził model będący samochodem ciężarowym z klasy średnio-ciężkiej, którego zakres Dopuszczalnej Masy Całkowitej to od 13 do 26 ton. Mowa oczywiście o MANie TGM. Wpierw model ten został oparty na MANie TGA, czyli flagowym modelu marki, który zdołał zdobyć tytuł Samochodu Ciężarowego Roku 2001. Następnie jednak TGM zaczął być budowany na bazie następcy TGA, czyli na bazie MANa TGX, który zadebiutował w roku 2007.
Pierwsza generacja MANa TGM doczekała się dwóch faceliftingów. Pierwszy miał miejsce w roku 2008. Wtedy usunięto żebrowaną osłonę chłodnicy i zamiast niej dodano gładką powierzchnię z chromowanym logiem producenta. Drugi z kolei został przeprowadzony w roku 2013. MAN TGM to co ciekawe jeden z niewielu modeli tego producenta, który nie zdobył tytułu Samochodu Ciężarowego Roku. Najlepszym wynikiem było trzecie miejsce w plebiscycie z roku 2010, które było zdobyte wraz z mniejszym MANem TGL. Obecna generacja MANa TGM jest z kolei obecna na rynku od 2017 roku.
MAN TGL – specyfikacja
Przy budowie samochodu ciężarowego lub użytkowego z tej klasy co MAN TGM jedną z najważniejszych rzeczy jest jego wszechstronność. Musi on być dobrze dopasowany do wielu branż i potrzeb różnych klientów. MAN oczywiście zadbał o to przy tworzeniu modelu TGM. W obecnej generacji samochód ten może być wyposażony w podwozie w konfiguracji 4x2, 4x4, 6x2- oraz 6x4. W wypadku tworzenia z niego wywrotki dostępne są podwozia 4x2, 4x4 oraz 6x4.
W MANie TGM do wyboru są trzy rodzaje kabin. Największa to kabina TM. Jest ona wąska, lecz długa i nieco podwyższona. Dzięki temu może ona służyć do transportu długodystansowego. Zawiera ona w sobie dwie leżanki i przestrzeń we wnętrzu pozwalającą na wyprostowanie się. Ponadto producent chwali się ergonomicznym wnętrzem, które znacząco ułatwia podróżowanie. Pośrednią kabiną jest kabina TN. Jest ona niższa od TM, przez co lepiej sprawdzi się w transporcie krajowym, lecz również wyposażona jest w leżankę. Najmniejsza jest kabina CC. Jest ona krótsza od pozostałych przez co sprawdzi się jedynie na krótkich trasach, gdyż nie posiada żadnej leżanki. Dostępna jest również kabina DN, czyli załogowa, którą przeznaczono na budowy czy do prac komunalnych. Może na pomieścić nawet do 7 osób we wnętrzu.
MAN TGM – silniki
MAN TGM korzysta z silników 6-cylindrowych w konfiguracji rzędowej, które mają pojemność wynoszącą dokładnie 6.9 litra. Wszystkie z nich spełniają najnowsze normy emisji spalin Euro 6 i należą one do serii D0836. Podstawowa wersja zapewnia moc maksymalną wynoszącą 250 koni mechanicznych. W pośredniej wersji kierowca może liczyć na moc rzędu 290 koni mechanicznych. Topowa edycja silnika zapewnia z kolei pokaźne 320 koni mechanicznych mocy maksymalnej, co powinno z nawiązką sprawdzić się w trasach krajowych z nieco cięższymi ładunkami.