Samochody dostawcze nowe i używane

Man Tga

Man Tga - dostawcze używane i nowe, najlepsze oferty sprzedaży dostępne od ręki z salonów, komisów

MAN to jeden z największych producentów samochodów ciężarowych. Dodatkowo firma ta ma ogromne znaczenie szczególnie w Niemczech, gdzie jest najstarszym notowanym na giełdzie przedsiębiorstwem. W swej historii ten niemiecki producent stworzył wiele samochodów ciężarowych, które zostały bardzo dobrze odebrane i wygrywały różne nagrody oraz znajdowały mnóstwo nabywców na całym świecie. Jednym z takich samochodów jest MAN TGA. 

MAN TGA – historia modelu i marki

Samochody ciężarowe obok autobusów to podstawa działania niemieckiej firmy MAN. Posiada ona w swym portfolio sporo nagród za budowę najlepszych ciężarówek danego roku. Jedną z takich konstrukcji był MAN F2000, czyli poprzednik MANa TGA. Sama historia marki jest jednak znacznie bogatsza. Jej założenie datowane jest na aż 1758 rok, gdy w Oberhausen założono Hutę św. Antoniego. Zajęła się ona między innymi produkcją maszyn. 

W wieku XIX huta ta zmieniła nazwę na GHH Gutehoffnungshutte. Następnie w roku 1921 kupiła ona właśnie MANa. Znaczenie MANa w rozwój motoryzacji może być znacznie większy niż by to mogło się wydawać. Fabryka maszyn w Augsburgu podpisała bowiem w 1893 roku umowę z pewnym wynalazcą, którym był Rudolf Diesel, czyli twórca silnika wysokoprężnego. W następnych latach w celu zwiększenia produkcji połączyła się ona z Towarzystwem Budowy Maszyn w Norymberdze. W ten sposób powstała spółka Maschinen Augsburg-Nurnberg skąd pochodzi skrót MAN. 

Nowoczesna historia MANa to przede wszystkim samochody ciężarowe, ale też autobusy. Są one między innymi budowane w Polsce, gdyż MAN w 1999 roku zdołał przejąć Zakłady Starachowickie "STAR". Błyskawiczny rozwój MAN zaliczył w XXI wieku, a wpływ na to miało wprowadzenie jednej z najbardziej cenionych ciężarówek w tym czasie. 

Mowa oczywiście o MANie TGA. Wprowadzono go na rynek w roku 2000 i swoją obecność na nim rozpoczął od zdobycia prestiżowej nagrody Ciężarówki Roku 2001 pokonując w tym plebiscycie Renault Midlum oraz Volvo FL. Auto to jest przeznaczone zarówno do transportu krótkobieżnego, jak i dalekobieżnego i w latach 2000-2007 pełniło ono rolę flagowego modelu marki. 

Jaką ciężarówką jest MAN TGA?

MAN TGA to flagowa ciężarówka i pojazd użytkowy MANa na początku XXI wieku. Na ten model postawiono multum razy, a do tego posłużył on do budowy takich pojazdów jak wywrotki, pojazdy gaśnicze, podnośniki, śmieciarki, cementowozy czy też podnośniki. Sporą wartością dodaną dla MANa TGA była jego uniwersalność. Jego wersja przeznaczona na krótsze dystanse mogła być wyposażona w jedną z trzech kabin. Najkrótszą M, nieco przedłużoną L, a także nie tylko przedłużoną, ale też podwyższoną kabinę LX. 

Jeszcze lepiej było w wypadku kabin do ciężarówek przeznaczonych na transport dalekobieżny. Ich podstawową kabiną była kabina XL, która jest poszerzona o 20 centymetrów względem tej z odmiany krótkobieżnej. Pośrednią opcją była kabina XLX, a dla najbardziej wymaganych klientów przygotowano kabinę XXL.

Koniec MANa TGA

MAN uznał, że pora wymienić model TGA w roku 2007. Wtedy zakończyła się jego produkcja w Niemczech. Składano go po tym czasie jednak między innymi w Niepołomicach, czy też w Uzbekistanie z myślą o eksporcie do krajów byłego Związku Radzieckiego, a także do Afryki. Samochód zastąpiony został przez równie udany model MAN TGX, który kontynuował tradycję wygrywania nagrody Samochodu Ciężarowego Roku przez duże auta użytkowe MANa. W czasie siedmiu lat na MANa TGA postawiło jednak całe mnóstwo osób, a ciężarówka charakteryzowała się trwałością, a także dobrą opinią, dzięki której jej wartość była dość stała. 

MAN TGA – silniki

Pod maską MANa TGA montowano przede wszystkim jednostki z rodziny D 20. Do transportu dalekobieżnego wykorzystywano silniki o pojemności 12.8 litra. Ich moc za to mogła wynosić 480 lub 530 koni mechanicznych. Do transportu krótkobieżnego przeznaczone były z kolei mniejsze silniki o pojemności 12 litrów, których moc sięgała 310, 360 bądź 410 koni mechanicznych. Sporą innowacją w 2004 roku było wprowadzenie nowych jednostek napędowych z wtryskiem common rail o mocy 310, 350, 390 lub 430 KM.