Najbardziej znane marki na świecie zazwyczaj skupiają się na produkcji zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych, choć oczywiście możemy spotkać się z sytuacjami, gdy niektórzy producenci tworzą wyłącznie osobówki. O wiele mniej jest przedsiębiorstw, które trudnią się wyłącznie w wyrobie samochodów osobowych, ciężarowych oraz przemysłowych. Taką marką oczywiście jest MAN – niemiecka firma, która tworzy przeróżne pojazdy użytkowe, w tym oczywiście pojazdy dostawcze.
Historia marki MAN
Markę MAN można określać jako prawdopodobnie najstarszą firmę motoryzacyjną. Została ona bowiem założona w 1758 roku w Monachium i może pochwalić się między innymi byciem najstarszym podmiotem notowanym na niemieckiej giełdzie, co rzeczywiście jest nie lada wyczynem. Oczywiście MAN nie produkował pojazdów od zawsze. Pierwszy prototyp pojazdu mechanicznego powstał bowiem dopiero w 1894 roku.
MAN może przy okazji pochwalić się byciem pierwszą firmą, która skonstruowała silnik diesla. Wszystko to dzięki bardzo bliskiej współpracy z wynalazcą takiej jednostki, czyli Rudolfem Dieslem. Pierwsza ciężarówka firmy MAN powstała jednak dopiero w 1923 roku – wcześniej konstruowane przez nich silniki były wykorzystywane na przykład w okrętach wojennych czy innych konstrukcjach wojskowych.
Produkcją seryjną samochodów ciężarowych MAN rozpoczął w 1925 roku i od blisko 100 lat jest to profesja, z której najlepiej znamy tę firmę. Trzeba więc otwarcie przyznać, iż marka MAN to prawdziwy pionier, jeżeli chodzi o ciężarówki i dostawczaki, gdyż wprowadziła na ten rynek wiele nowych, wcześniej kompletnie niespotykanych technologii.
MAN TGA
Omawianie pojazdów marki MAN zaczniemy od modelu TGA. Jest to naprawdę rozległa seria wszelkich pojazdów użytkowych, która została zapoczątkowana w 2000 roku. Przez siedem lat produkcja tych samochodów odbywała się w Niemczech, lecz od 2007 roku do teraz fabryka tej serii mieści się w polskich Niepołomicach. Jako ciekawostkę można również dodać, iż od 2009 roku pojazdy z serii TGA wytwarzane są równocześnie w Polsce oraz Uzbekistanie.
Na samym początku MAN TGA było serią pojazdów skupionych na długich trasach, lecz bardzo szybka w poczet tej serii wprowadzono słabsze warianty, które pozwalały na zmniejszenie wagi pojazdu i na lepszą pracę na krótkich odcinkach.
Wrażenie zdecydowanie mogą robić silniki, które mieszczą się pod maskami tych pojazdów. Bazową jednostką był olbrzymi silnik o pojemności aż 12 litrów i mocy od 310 do 410 koni mechanicznych. W przypadku modeli na długie trasy, serce pojazdu posiadało pojemność aż 12,8 litra, a moc mieściła się w ramach 480-530 KM. Na przestrzeni lat w gamie pojawiło się naprawdę wiele wariacji, które pozwoliły nie tylko na zwiększenie efektywności jednostki, ale także na poszerzenie wyboru w serii TGA.
W 2001 roku MAX TGA został ogłoszony Samochodem Ciężarowym Roku.
MAN TGL
Kolejna gama samochodów od marki MAN, o której zdecydowanie warto jest wspomnieć, nosi nazwę TGL. Są to pojazdy wykorzystywane najczęściej do bardziej specjalistycznych zadań. Wiele samochodów z serii TGL pełni bowiem w wielu krajach funkcję na przykład wozów strażackich, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystywać te pojazdy w cywilny sposób. Modele z tej serii produkowana są w Steyrze w Austrii.
MAN TGL posiada dwa silniki. Mniejszy posiada pojemność 4,6 litra i moc w zakresie od 150 do 210 koni mechanicznych, zaś ten potężniejszy charakteryzuje się pojemnością 6,9 litra i mocą 240 KM.
MAN TGX
MAN TGX to po pierwsze kolejny pojazd, który jest wykorzystywany na naprawdę wiele sposobów, a po drugie kolejna seria, która produkowana jest w Niepołomicach. Debiut serii TGX odbył się w 2007 roku. Jest to naprawdę potężny pojazd, który może pochwalić się kilkunastoma różnymi jednostkami. Oferują one moc od 360 do nawet 680 koni mechanicznych, co jest kolosalnym wynikiem. MAN-y z serii TGX są wykorzystane jako ciągniki siodłowe, pojazdy gaśnicze, ale także jako podnośniki, betoniarki, wywrotki czy... śmieciarki. Gama zastosowań jest więc niebywale szeroka.