Samochody dostawcze Forda dostępne są w każdym z czterech głównych segmentów rynku lekkich aut użytkowych. Jednym z najmłodszych jest Ford Transit Courier. Jednocześnie auto to jest najmniejszym z oferowanych, gdyż jest bardzo rzadko spotykanym na rynku kombivanem z segmentu B. Ford oferował już auto tego typu w przeszłości, lecz powrócił do tego segmentu po sporej przerwie dopiero w 2013 roku.
Ford Transit Courier – historia modelu
Ford Transit Courier to jeden z czterech modeli z dostawczej linii Transit. Wywodzi się ona aż z 1953 roku, gdy Ford na rynek wypuścił pierwszą generację Transita, który obok Volkswagena Transportera jest jednym z najdłużej oferowanych samochodów dostawczych na świecie. Znaczenie modelu Transit jest na tyle duże, że każde auto dostawcze Forda posiada dwuczłonową nazwę składającą się z nazwy Transit właśnie i drugiej części odróżniającej auta różnej wielkości.
Najmniejszemu dostawczakami Forda przypadła nazwa Ford Courier, która pochodzi od kombivana miejskiego, czyli auta tej samej klasy, które produkowano w latach 1991-2002 na bazie malutkiego Forda Fiesta. Samochód ten został jednak potem zastąpiony przez kompaktowego kombivana. Na dość mało zaludniony segment miejskich kombivanów Ford powrócił dopiero w roku 2013.
W marcu 2013 roku Ford zaprezentował bowiem nowego członka rodziny Transit, którym był właśnie Ford Transit Courier. Jest to najmniejsze auto spośród lekkich samochodów użytkowych w ofercie Forda. Jego produkcja rozpoczęła się w roku 2014 i ma miejsce w zakładach w Kocaeli, które mieszczą się w Turcji. Obok Transita zaprezentowano wtedy też jego osobową wersję, która otrzymała nazwę Tourneo Courier.
Jedyny do tej pory większy facelifting Forda Transit Courier miał miejsce w roku 2017. Wtedy w grudniu podobnie jak w innych autach dostawczych Forda w tamtym czasie zmieniono przede wszystkim pas przedni, by uaktualnić wygląd do panującego języka stylistycznego. W tym celu podniesiono znacznie atrapę chłodnicy, której kształt został dodatkowo nieco skorygowany. Z tego powodu zmieniono też kształt przedniego zderzaka, który z racji na przeniesienie atrapy chłodnicy stał się nieco większy.
Aktualnie Ford Transit Courier pozostaje w ofercie Forda i jego jedyni rywale to Fiat Fiorino, czyli ostatni wciąż produkowany członek rodziny miejskich kombivanów składających się z tego Forda właśnie oraz Citroena Nemo i Peugeota Bipper. Innym konkurentem dla Transita Courier jest konstrukcja Renault jaką jest Renault Kangoo Compact.
Ford Transit Courier – dane techniczne
Ford Transit Courier to miejski kombivan, więc jego rozmiary jak na auto dostawcze mogą wydawać się naprawdę niewielkie. Jego długość to zaledwie 4160 milimetrów, a rozstaw osi mierzy 2489 milimetrów. Wynika to z faktu, iż ten samochód dostawczy powstał na bazie płyty podłogowej wykorzystanej do skonstruowania Forda Fiesta oraz Forda B-Max. Szerokość kombivana to 1976 milimetrów, a wysokość sięga 1747 milimetrów. Objętość przestrzeni ładunkowej może wynosić od 1.9 do nawet 2.6 metra sześciennego. Przestrzeń ładunkowa ma z kolei wymiary 1620x1488x1244 mm w kolejności długość, szerokość, wysokość.
Ford Transit Courier – silniki
Pod maską Forda Transit Courier znaleźć można jeden silnik benzynowy i dwie jednostki wysokoprężne. Na benzynę działa dość popularna w Fordzie jednostka 1.0 EcoBoost. Jednostka ta jest zwycięzcą w plebiscycie na Międzynarodowy Silnik Roku z mocą do 150 koni mechanicznych z roku 2019. Silnik ten generuje 100 koni mechanicznych i 170 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Oprócz tego można liczyć na silnik wysokoprężny 1.5 Duratorq TDCI w dwóch wariantach mocowych. Słabszy z nich zapewnia moc rzędu 75 koni mechanicznych i 190 niutonometrów maksymalnego momentu obrotowego. Mocniejszy z kolei daje 100 koni mechanicznych mocy i 215 niutonometrów momentu obrotowego. Zakres silników jest więc niewielki, lecz są one wystarczające do pracy miejskiej, do której stworzono miejskiego kombivana jakim jest Ford Transit Courier.