Mercedes Truck
Marka Mercedes-Benz kojarzy się większości osób raczej z samochodami osobowymi, wśród których znajdziemy między innymi jedne z najlepszych, luksusowych sedanów na świecie, czy też auta sportowe, które świecą sukcesy w największych seriach wyścigowych. Bardzo ważną część działalności stanowi jednak oddział Mercedes Truck, który zajmuje się produkcją samochodów ciężarowych.
Mercedes Truck — historia marki
Historia dywizji Mercedes Truck jest ściśle powiązana z całą marką Mercedes-Benz. Ta z kolei jest bardzo stara, gdyż historia ta sięga samych początków motoryzacji. Mercedes-Benz to owoc pracy dwóch pionierów motoryzacji, czyli Karla Benza oraz Gottlieba Daimlera. Pierwotnie pracowali oni jednak oddzielnie.
W 1883 roku jako pierwszy swoją firmę założył Karl Benz. Stworzył on wtedy w Mannheim spółkę Benz & Co., a Daimler swoją firmę założył dopiero 7 lat później, a dokładniej w listopadzie 1890 roku. Wtedy w Cannstatt stworzył on spółkę Daimler-Motoren-Gesellschaft w skrócie DMG.
Ci dwaj pionierzy motoryzacji na samym początku tak właściwie ze sobą rywalizowali. Sama marka Mercedes powstała jednak w firmie Daimlera. Zawdzięczamy ją Emilowi Jelinkowi, który był wielkim pasjonatem motoryzacji i udało mu się przekonać Benza do użycia nazwy Mercedes, która pochodziła od imienia jego córki.
Do powstania marki Mercedes-Benz doszło jednak dopiero w 1926 roku. Wtedy firmy Benza i Daimlera zostały niejako zmuszone do połączenia się przez rząd niemiecki. Zmiany te rozpoczęły się już w trakcie I wojny światowej i w ten sposób powstała grupa Daimler-Benz, która istniała aż do 1998 roku.
W momencie oficjalnego połączenia firm Daimlera i Benza w 1926 roku powstały pierwsze samochody ciężarowe marki Mercedes-Benz. Wtedy rozpoczęła się historia tej części działalności tej firmy, która znana jest przede wszystkim z samochodów osobowych, lecz oferuje również bardzo dobre pojazdy dostawcze oraz ciężarowe. W okresie do zakończenia II Wojny Światowej Mercedes tworzył przede wszystkim wiele pojazdów użytkowych przeznaczenia wojskowego. Zmieniło się to nieco później.
Oferta marki Mercedes-Benz miała spore problemy w okresie powojennym. Wtedy skupiała się ona na odbudowie gałęzi zajmującej się konstruowaniem samochodów ciężarowych, lecz napotkała spore problemy między innymi w postaci niemieckiego rządu, który zdecydował się postawić na kolej, a na samochody ciężarowe nałożyć spore ograniczenia. Z tego powodu w latach 50. XX wieku Mercedes musiał przygotowywać dwie wersje gamy modelowej aut ciężarowych. Jedna była przystosowana do dość ograniczonego rynku niemieckiego, a drugą tworzono z myślą o rynkach globalnych.
Ograniczenia w Niemczech zniesiono dopiero w 1960 roku i wtedy Mercedes mógł znacznie rozwinąć swoją ofertę pojazdów ciężarowych. Z tamtego okresu pochodzi na przykład dość kultowy typoszereg LP, który był znany z dość mocno kanciastej kabiny kierowcy.
W kolejnych latach dochodziło między innymi do sporych zmian organizacyjnych. Mowa tu na przykład o powstaniu nowego koncernu. W 1998 roku spółka Daimler-Benz przestała istnieć, gdyż połączyła się z bardzo dużym amerykańskim koncernem Chrysler Corporation, tym samym tworząc jeden z największych koncernów na świecie, który otrzymał nazwę DaimlerChrysler AG.
Ta grupa nie istniała jednak zbyt długo. Już w 2007 roku DaimlerChrysler sprzedał 80% udziałów w Chryslerze i w ten sposób doszło do powstania spółki Daimler AG. Obecnie marka samochodów ciężarowych Mercedes-Benz nie jest jednak bezpośrednio jej częścią. Wynika to z tego, że w 2019 roku utworzono koncern Daimler Truck AG, do którego włączono między innymi Mercedes Trucks, a także inne marki takie jak Western Star, Freightliner, Fuso, Setra, Detrit Diesel, czy też Thomas Built Buses. Największą część udziałów w tej grupie posiada oczywiście spółka Mercedes-Benz Group AG, czyli były koncern Daimler AG, który zmienił swoją nazwę w 2022 roku.
Rozwój marki w zakresie oferty dla transportu drogowego
Oferta marki w zakresie transportu drogowego jest bardzo bogata i znacząco rozwinęła się przez lata. Podobnie jak w wypadku innych producentów samochodów ciężarowych o największym postępie można mówić w trakcie ostatniego 50-lecia. Dokładnie 49 lat temu Mercedes-Benz rozpoczął bowiem produkcję pojazdów z typoszeregu NG, czyli New Generation. Były to nowoczesne samochody ciężarowe, które są w linii prostej przodkiem dziś oferowanych ciężarówek.
Dzięki typoszeregowi NG marka Mercedes-Benz znacząco rozwinęła, a następnie ugruntowała swoją pozycję na rynku średnich i ciężkich samochodów użytkowych, która jest bardzo mocna do dziś, gdyż Mercedes to jedna z marek, które wchodzą w skład wielkiej siódemki, do której oprócz Mercedesa zaliczamy jeszcze DAFa, Scanię, MANa, Volvo, Iveco, a także Renault. W historii typoszeregu NG wyróżniamy trzy główne wersje, których nazwy pochodzą od roku powstania. Są to kolejno NG73, gdy stworzono ten typoszereg, NG80 gdy zaoferowano pierwsze większe zmiany i NG85.
Następcą bardzo udanej serii NG był typoszereg SK, czyli Schwere Klasse, co na polski można przetłumaczyć jako klasa ciężka. Samochody ciężarowe z tej grupy powstały na bazie konstrukcji NG, lecz były one znacząco unowocześnione i zapewniały przede wszystkim znacznie bardziej komfortową jazdę. Ten typoszereg był wykorzystywany od 1989 do 1998 roku, gdy został zastąpiony przez model Mercedes-Benz Actros.
Typoszereg Actros znajduje się w ofercie Mercedes Trucks aż do dzisiaj. Przeszedł on jednak przez wiele zmian, gdyż doczekał się aż pięciu generacji. Pierwsza z nich była dostępna w latach 1996-2002 i charakteryzowała się między innymi bardzo niskim oporem aerodynamicznym. Druga generacja oznaczona jako MP2 to facelifting pierwszej, w którym poprawiono bezpieczeństwo czy też zaprojektowano od nowa wnętrze wraz z kierowcami zawodowymi.
Trzecia odsłona Actrosa to już de facto nowa generacja. Poprawiono w nim przede wszystkim działanie skrzyni biegów, a także ekonomię jazdy. Ciężarówce tej udało się nawet pobić ówczesny rekord Guinnessa w spalaniu na 100 kilometrów. Poruszała się po torze z ładunkiem rzędu 24 ton i do przejechania takiego dystansu wystarczyło jej zaledwie 19,44 l paliwa. Obecnie w ofercie Actros MP5, którego znakiem rozpoznawczym jest brak tradycyjnych lusterek, które zostały zastąpione kamerami. Każda z pięciu odsłon Actrosa to zdobywca tytułu Samochodu Ciężarowego Roku.
Nowe technologie oraz rozwiązania w zakresie ekologii
Mercedes Trucks obecnie w kwestii ekologii skupia się przede wszystkim na elektrycznych samochodach ciężarowych. Protytyp eActrosa powstał już w 2016 roku, a jego seryjna produkcja rozpoczęła się w roku 2021. Dodatkowo do roku 2024 niemiecka marka planuje rozpoczęcie produkcji modelu eActros Long Haul, który pozwoli na używanie go w transporcie dalekobieżnym, dzięki zasięgowi na jednej baterii rzędu 500 kilometrów.
Dodatkowo Mercedes Trucks posiada bardzo ambitne plany, które zakładają przejście na produkcję wyłącznie elektrycznych samochodów ciężarowych w Europie, USA oraz w Japonii najpóźniej do 2039 roku. W ten sposób firma chce zmniejszyć udział branży transportowej w zanieczyszczeniu powietrza. Są to plany ambitne, lecz biorąc pod uwagę, że już niebawem mogą powstać elektryczne ciężarówki do transportu dalekobieżnego, plany te są jak najbardziej realne.
Sprzedaż marki w ostatnich latach i w 2022 roku
Pojazdy Mercedes Trucks są dość popularne zarówno w naszym kraju, jak i w Niemczech, gdzie korzysta z nich bardzo dużo firm. Najnowsze dane dotyczące sprzedaży są z 2021 roku i wtedy w kategorii ciągniki i podwozia powyżej 16 ton Mercedes-Benz zdobył trzecie miejsce z wynikiem 5008 sztuk. Dało to 16,61% udziału w rynku. W samych ciągnikach Mercedes również był trzeci i takich pojazdów sprzedał 4150, co dało tej marce udział rzędu 16,67%. W podwoziach z kolei Mercedes-Benz zajął dopiero piątą pozycję z wynikiem 858 sztuk. Oznacza to jednak również udział na poziomie ponad 16%. Podium marka zdobyła za to w kategorii od 3,5 do 16 ton. W niej Mercedes zajął trzecie miejsce, mając 17,54% udziału w rynku i sprzedając 435 pojazdów.