Volkswagen Transporter osobowy – z poczwarki w motyla?

Artykuł Volkswagen Transporter osobowy – z poczwarki w motyla?

Historia Volkswagena Transporter

Pierwszy Volkswagen Transporter został wyprodukowany jeszcze w roku 1950, chociaż prace nad nim rozpoczęto już w roku 1948, a pierwszy model zaprezentowano rok później. Na początku Transporter o ładowności 750 kg bardzo przypominał garbusa, a zamiast mówić na niego „Transporter”, określano go mianem „Bulli” (skrót od Bus Lieferwagen).

Pierwsza generacja Volkswagena Transporter

Pierwsza generacja Transportera miała aż cztery różne wersje – oprócz minibusa przeznaczonego dla ośmiu osób można było również zamówić pojazd dostawczy, specjalny, a także sklep obwoźny. Typowa wersja osobowa pojawiła się w roku 1951 – nadano jej nazwę „Samba”. Ten model Transportera wyróżniał się dwukolorowym lakierem i pokaźną liczbą okien (aż 21). Siedem lat później do sprzedaży trafiła też wersja mająca dwie kabiny.

Druga generacja Transportera

Druga generacja Transportera pojawiła się na rynku w roku 1967 – model ten miał podzieloną na dwie części przednią szybę, a także mocniejszym silnikiem w porównaniu do pierwowzoru. Z czasem w wersji tej pojawił się silnik napędzany etanolem, a by to podkreślić, model zmienił nazwę na Kombi, co miało miejsce w roku 2013 – moment ten zarazem wyznacza koniec dla produkcji tej generacji.

Trzecia generacja modelu Transporter

Następną generację można było poznać w roku 1979 – jedyną wspólną cechą z dwoma poprzednimi wersjami jest obecność silnika z tyłu. To natomiast, czym się ten Transporter wyróżniał, to na przykład napęd chłodzony powietrzem. Z czasem na rynku pojawiła się nawet limuzyna oparta na tym modelu o symbolu Multivan (rok 1985), a później powstała wersja z napędem Syncro (w sprzedaży do roku 1992).

Czwarta generacja Transportera od Volkswagen

Czwarta generacja jest znana od roku 1990, kiedy to do salonów zawitał model Multivan, czyli osobowy Volkswagen Transporter. Model ten określa się mianem kamienia milowego, jeśli chodzi o dalszy rozwój tego producenta. Jest to pierwsza wersja, w której silnik i napęd są zlokalizowane z przodu zamiast z tyłu. W ramach tej generacji wypuszczono też wersję Caravelle, złożoną w poznańskim zakładzie Volkswagena. Tak Caravelle, jak i Multivan z czasem zostały wyposażone m.in. w silniki wysokoprężne (rok 1996).

Piąta i szósta generacja Transportera

Piątą generację zaczęto produkować od roku 2003 – osobową pod nazwą Multivan. Różniła się od poprzednich napędem na cztery koła, który opierał się na sprzęgle Haldex. Ten model Transportera poddano liftingowi w roku 2009 – pojawiły się zamiast reflektorów światła do jazdy dziennej, a także zmodernizowano zderzaki i lusterka znajdujące się na zewnątrz. Z kolei szóstą generację osobową Multivan zmotoryzowani znają od roku 2015. Od poprzedniej różni się bardziej nowoczesną stylizacją, napędem, a także wysokoprężnym silnikiem.

Czy samochody dostawcze Volkswagen Transporter są ekologiczne?

Pomimo takich rozwiązań, jak silnik wysokoprężny, czy katalizator SCR, które miały sprawić, by producent sprostał wymaganiom pod względem emisji spalin, samochód ten pozostawia jeszcze wiele do życzenia. Obecne normy wynoszą 95 g/km, a Transporter generuje około *172 g/km.

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.