Toyota Proace – wszystko, co warto wiedzieć

Artykuł Toyota Proace – wszystko, co warto wiedzieć

Toyota Proace wszystko, co warto wiedzieć

Toyota Proace to samochód osobowy klasy wyższej oraz pojazd dostawczy klasy średniej, produkowany przez japońską markę Toyota. Auto zostało wprowadzone na rynek motoryzacyjny w 2013 roku jako następca modelu HiAce. W przeciwieństwie do tradycyjnych pojazdów dostawczych Toyota Proace została zaprojektowana z myślą o zapewnieniu maksymalnego komfortu jazdy, zarówno kierowcy, jak i podróżującym pasażerom.

Toyota Proace: Pierwsza generacja

Toyota Proace I po raz pierwszy została zaprezentowana w 2012 roku na Hannover Auto Show. Produkowana była w latach 2013-2016 wraz z bliźniaczymi modelami marek przynależących do koncernu PSA (Citroen, Opel, Peugeot). Na rynku dostępne są trzy wersje nadwoziowe samochód osobowy, furgon oraz furgon z przeszklonymi szybami, a także dwie wersje wyposażeniowe - Life, czyli podstawowa oraz Active znacznie bogatsza stworzona z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach.

Lista zalet Toyoty Proace jest długa. Oprócz dobrych osiągów i niskiej awaryjności szczególną uwagę warto zwrócić na komfortowe wyposażenie pojazdu. Te w standardzie obejmuje m.in. system ABS i EBD, przesuwne drzwi boczne, sterowane elektrycznie szyby oraz światła przeciwmgielne. Toyota Proace I w wersji Active doposażona została dodatkowo w klimatyzację, podgrzewane i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, radio CD z Bluetooth oraz AUX i USB.

Toyota Proace: Druga generacja

Kilka lat od swojej premiery Toyota Proace doczekała się godnego następcy. Pojazdy drugiej generacji produkowane są od 2016 roku. Toyota Proace II w przeciwieństwie do swojego poprzednika wyróżnia się o wiele bardziej kanciastym kształtem nadwozia. Na rynku sprzedażowym dostępne są trzy warianty vana segmentu E, które różnią się od siebie długością nadwozia Proace Compact, Proace Medium oraz Proace Long. Warto wiedzieć o tym, że niezależnie od wybranego modelu Toyota Proace ma zawsze identyczną szerokość i wysokość nadwozia (2,2 m x 1,9 m).
W tym przypadku projektanci dużą uwagę skupili na kwestii bezpieczeństwa, czego najlepszym potwierdzeniem jest pomyślne przejście testów zderzeniowych Euro NCAP. Podobnie jak pierwotny model japońskiego dostawczaka, pojazdy drugiej generacji występują w kilku wariantach wyposażeniowych. Zainteresowani do wyboru mają m.in. model Life, Active, Shuttle, Family oraz VIP.

Wersja osobowa zyskała swoją nazwę - ProAce Verso i została ona przystosowana do przewozu 5-9 pasażerów. Dostępna w wersji półprzeszklonej lub przeszklonej bardzo szybko zyskała uznanie najbardziej wymagających użytkowników. Toyota ProAce Verso model VIP wyposażony został w sześć dużych i komfortowych foteli, przyciemnione szyby, a także składane stoliki dla pasażerów zajmujących tylne siedzenia, umożliwiające bezpieczne spożycie posiłku czy pracę przy laptopie.
Jeżeli chodzi o cenę zakupu nowej Toyoty Proace, to ceny zaczynają się od ok. 75 tys. Zakup osobowej wersji Proace z silnikiem o mocy 100 KM wiąże się z wydatkiem blisko 124 tys.

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.