Nowy VW Crafter

Artykuł Nowy VW Crafter

Nowy VW Crafter

Volkswagen Crafter to samochód dostawczy klasy wyższej o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton. Produkowany od 2006 roku, a od 2016 roku produkowana jest druga generacja modelu. Powstał w ramach współpracy koncernu Volkswagen z koncernem Daimler. Jego bliźniak to Mercedes-Benz Sprinter II. Zresztą to widać,  że oba te samochody dostawcze wyszły spod jednej kreski.

Zewnętrznie zmieniła się tylko atrapa chłodnicy, została głównie powiększona. We wnętrzu mamy lepszej jakości materiały i nowe zegary - ogólnie deska rozdzielcza przeszła zmiany. Jednak największe zmiany dotyczą silnika. Mamy motory z systemem bezpośredniego wtrysku (Common Rail) o niskim zużyciu paliwa. Przez to Crafter stał się oszczędny a także zdecydowanie mocniejszy. Nowe silniki to diesle 2,0 TDI o mocach 109 KM, 136 KM i 163 KM. Crafter z najsłabszym silnikiem zużywa średnio 7,9 l oleju napędowego na każde 100 km.

vw crafter

Volkswagen Crafter jest oferowany w wersji furgon z różnymi rozstawami osi i z czterema różnymi długościami przedziału ładunkowego oraz dwoma wariantami wysokości dachu. Mamy też wersję do przewozu osób i wersję skrzyniową z pojedynczą i podwójną kabiną kierowcy. Oczywiście obecne są podwozia niezabudowane, przygotowane pod specjalistyczne rodzaje pojazdu.

Man TGE i Mercedes Sprinter są głównymi rywalami Craftera. Tak jak Ford Transit , Citroen Relay , Peugeot Boxer , Fiat Ducato , Renault Master i Vauxhall Movano . Chociaż Crafter nie odnotował sprzedaży na takim poziomie, jak niektóre z nich, istnieją ku temu powody, by obecny model zwiększył swoją popularność.

Większość modeli to napęd na przednie koła. W niektórych dostępny jest napęd na cztery koła 4Motion. Napęd na tylne koła jest oferowany w wersji z jednym i dwoma kołami, ten ostatni jest standardem w wersjach pięciotonowych. Silnik jest montowany poprzecznie w wersjach z napędem przednim i na cztery koła, wzdłużnie w RWD. Sześciobiegowa manualna i ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów są oferowane we wszystkich układach napędu.

 

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.