Nowy Peugeot Boxer

Artykuł Nowy Peugeot Boxer

Peugeot Boxer jest samochodem osobowo-dostawczym klasy wyższej produkowany przez francuską markę Peugeot od 1994 roku. Aktualnie grupa PSA wdraża modernizację aut dostawczych w tym właśnie Boxera. Po prezentacji unowocześnionych modeli Movano, Master i Iveco Daily francuski koncern motoryzacyjny przedstawił nową wersje Citroena Jumpera oraz Peugeota Boxera. Zmiany nie nastąpiły tylko drobne, samochody dostawcze spod znaku lwa otrzymają nowy 2,2 litrowy silnik. Napęd nazwany jest Blue HDI i jest zgodny z normą Euro 6d oraz dysponuje mocą 120, 140 i 165 KM.

Jednak największe zmiany Grupa PSA zapowiada na lata 2022/23, gdy produkcja Boxera zostanie przeniesiona z Francji do Polski. Zakład w Gliwicach zostanie przekształcony, i rozpocznie produkcję lekkich samochodów dostawczych oraz dużych vanów. Produkcja na Śląsku ruszy od 2022 roku. Poza Citroenem Jumperem, Peugeotem Boxerem i Oplem Movano, na Śląsku będzie produkowany także Fiat Ducato, który ostatnio przeszedł facelifting połączony z całkowitą zmianą gamy jednostek napędowych.

peugeot boxer

Peugeot Boxer jest od jakiegoś czasu bezkonkurencyjny w swojej klasie. Najnowsza aktualizacja dodała silniki Euro 6, które są zgodne z najnowszymi przepisami dotyczącymi emisji. Peugeot wprowadza również napęd elektryczny. Najnowsze silniki sprawią, że pozostanie godnym rywalem dla innych dostawczaków. Oczywiście ciężko mu będzie konkurować z młodszymi modelami jak Ford Transit, Vokswagen Crafter, czy zaawansowany technologicznie Mercedes Sprinter. Jednak pod względem ceny, specyfikacji i praktyczności Boxer powalczy godnie.

Podczas gdy podwozie było unowocześniane, wygląd Peugeota pozostał w dużej mierze niezmieniony. Jest on charakterystyczny, z unoszącą się w powietrzu kratką, stylowymi reflektorami i opcjonalnymi światłami do jazdy LED. Pojemność ładunkowa sięga od 8 metrów sześciennych w modelu L1 H1 (krótki rozstaw osi, niski dach) do 17 metrów sześciennych w wersji L4 H3 (bardzo długi rozstaw osi, wysoki dach). Ogólnie rzecz biorąc, Boxer nie jest tak precyzyjny i wygodny w prowadzeniu jak Ford Transit czy Mercedes Sprinter, ale może dorównać tym modelom pod względem praktyczności i łatwości obsługi

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.