Nowy Opel Movano

Artykuł Nowy Opel Movano

Opel Movano to samochód osobowo-dostawczy klasy wyższej produkowany od 1998 roku. Aktualnie produkowana jest trzecia generacja tego modelu. Opel nawiązał współpracę z francuskim Renault w połowie lat 90 i na tej podstawie powstał model Reanult Trafic, Opel Arena i w roku 1998 większy Opel Movano.

Nowy Opel Movano został zaprezentowany po raz pierwszy w 2021 roku. Połączenie koncernów PSA z FCA w Stellantis w obecnym roku przyśpieszyło tylko działania w kierunku zakończenia już ponad 25-letniej współpracy Opla z Renault w temacie wspólnych projektów samochodów dostawczych. Dostawy pierwszych egzemplarz Opla Movano trzeciej generacji do klientów wyznaczono na początek 2022 roku. Po zakończeniu produkcji piątej generacji Astry, Movano będzie produkowane razem z bliźniaczym Fiatem Ducato, Citroenem Jumperem i Peugeotem Boxerem w polskich zakładach Stellantis w Gliwicach.

opel movano

Opel Movano bazuje na Fiacie Ducato sprzed ponad 15 lat. Przykładowo deska pochodzi z projektu z 2006 roku. Mimo "starej" konstrukcji ten pojazd ma podstawy by być na topie jeszcze co najmniej dekadę. Po raz pierwszy w historii Opel Movano będzie dostępny w wersji elektrycznej (o mocy 122 KM). W zależności od wersji będzie miał zasięg do 120 km (przy baterii 37 kWh) lub ok. 230 km (w wypadku akumulatora 70 kWh). Baterie zainstalowane pod podłogą nie ograniczą możliwości transportowych. Silniki standardowe to diesle o pojemności 2,2l z mocą 120-165 KM.

Nowy Movano C oferowany będzie z dopuszczalną masą całkowitą od 2,8 do 4,0 ton. Klienci będą mogli wybrać podwozia do zabudowy z jedną lub podwójną kabiną do zabudowy, ale także platformę do zabudowy czy furgony L1H1-L4H3. Przestrzeń ładunkowa wynosi od 8 do 17 m3, a tylne drzwi otwierają się pod kątem 180 stopni lecz dla lepszego dostępu do przestrzeni ładunkowej można zwiększyć kąt do 270 stopni. W standardowej kabinie znajduje się pojedynczy rząd trzech siedzeń, natomiast w drugim rzędzie opcjonalnej kabiny załogowej są miejsca dla czterech dodatkowych pasażerów. Z myślą o specjalnych potrzebach klientów, samochody dostawcze Movano przygotowano również w wariancie podwozia do zabudowy z kabiną standardową lub załogową, a także jako platformę do zabudowy z kabiną z jednym rzędem trzech foteli

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.