Nowy Citroen Jumpy

Artykuł Nowy Citroen Jumpy

Nowy Citroen Jumpy

Citroen Jumpy to samochód osobowy typu van klasy wyższej a także dostawczy klasy średniej produkowany przez francuską markę od 1994 roku. Osobowa wersja zyskała nową nazwę: SpaceTourer. Pierwsza generacja powstała na bazie opracowanego przez koncerny FIAT i PSA Eurovana i zaprezentowano ją w 1995 roku. Citroën Jumpy III został zaprezentowany po raz pierwszy w 2016 roku.

Aktualnie osobowego Citroena Jumpy można nabyć w polskich salonach w trzech wersjach wyposażenia: Kombi, Atlante i Atlante Plus. Najnowsze dostawczaki koncernu PSA robią wrażenie. Mocna i charakterystyczna ostra rysa podkreśla także roboczy charakter. Jednocześnie, zasiadając za kierownicą, można poczuć się jak w osobówce. Wysoko posadowiony fotel sprawia, że kierowca ma dobrą widoczność i poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. To nie są rasowe samochody dostawcze, przynajmniej takie jest odczucie.

citroen jumpy

Citroen Jumpy został zbudowany na najnowszej platformie modułowej EMP2, specjalnie przeprojektowanej na te potrzeby. Ma ona wzmocnioną konstrukcję, a nowa przednia oś jest lżejsza o 10 kg, natomiast tylna o 15 kg. Zwiększono dzięki temu nośność o 200 kg, a to przekłada się na większą ładowność teraz sięgającą nawet 1400 kg. Dodatkowo jest możliwość ciągnięcia przyczepy o masie do 2,5 t.

Jumpy jest wyposażony w zawieszenie przednie typu McPherson ze stabilizatorem poprzecznym i nowe zawieszenie tylne z ukośnie umieszczonymi wahaczami trójkątnymi. Możliwe jest zastosowanie napędu 4x4. Takie zawieszenie gwarantuje komfort podczas jazdy z obciążeniem i bez.

Furgon ma trzy warianty długości i może przewozić ładunki o objętości od 4,6 do 6,6 m3. Dostępne są trzy poziomy wyposażenia: Comfort i Pro, Club i Premium oraz Business i Premium Pack. Wersja z przedłużoną kabiną oferowana jest w wersjach M i Standard oraz XL i Long.

Citroen Jumpy został wyposażony w szereg najnowszych technologii. Znajdziemy tu ogranicznik prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i zalecanych ograniczeń oraz Active Safety Brake, który hamuje zamiast kierowcy by zminimalizować skutki zderzenia. Funkcja monitorowania martwego pola wykorzystuje fale ultradźwiękowe, a aktywny tempomat umożliwia dostosowanie prędkości samochodu do prędkości poprzedzającego go pojazdu.

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.