Nowy Citroen Berlingo

Artykuł Nowy Citroen Berlingo

Citroen Berlingo jest kombivanem klasy kompaktowej produkowanym od 1996 roku. Od 2018 roku wytwarzana jest trzecia generacja tego modelu. Samochód zachował podobne proporcje nadwozia, zbliżoną linię okien i bardzo podobny kształt tylnych lamp. Citroen Berlingo oferowany jest aktualnie w dwóch wersjach stylistycznych: Berlingo Multispace, który wyróżnia się charakterystycznym przodem z dwoma pasami oświetlenia i Berlingo Van (wersja dostawcza). Bliźniaki to Opel Combo Life, Peugeot Rifter i Toyota ProAce City Verso. Ceny Berlingo zaczynają się od 72 000 zł.

Citroen Berlingo ma 4,40 m długości, rozstaw osi 2,78 m. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 595 litrów i można ją powiększyć do 2125l. Citroen Berlingo XL jest dłuższy o 35 cm z większym rozstawem osi 19 cm. Oczywiście pojemność bagażnika też jest inna i wynosi 850 litrów lub maksymalnie 2690 l. Jest to funkcjonalny mały dostawczak z wysokim komfort jazdy i ciekawym designem.

citroen berlingo

Citroen zawsze błyszczał praktycznością, a dobrą wiadomością jest to, że jest teraz bardziej użyteczny niż kiedykolwiek. Głównie z powodu prostym liniom wewnątrz co ułatwia przewożenie towarów. Do wyboru są trzy poziomy wyposażenia: Feel, lepiej wyposażony Flair i topowy Flair XTR.

Silniki benzynowe to 1,2 litra PureTech o mocy 110 KM z 6-biegową manualną skrzynią i przyspieszeniem 0-100 km/h w 13,0 s i drugi 1,2l lecz z mocą 130 KM i 8-biegową przekładnią automatyczną. Tu przyspieszenie wynosi 12,3 sekundy, prędkość maksymalna 186 km/h i średnie zużycie paliwa ok. 6,8 litra na 100 km. Oba silniki wysokoprężne mają 1,5l pojemności jednak różne moce: 102 KM i 130 KM. W dieslach oba są sprzężone z 6-biegową manualną skrzynią i średnie spalanie wynosi ok. 5,2 litra na 100km, jedyną różnicą jest przyśpieszenie 11,5s kontra 14,1s w słabszej wersji. Samochody dostawcze modelu Berlingo najbardziej popularne, to te z dieslem 102 KM i benzyniak 110 KM. Wszystkie wersje są objęte 2-letnią gwarancją bez limitu kilometrów.

Elementy wyposażenia standardowego to m.in. 16" felgi stalowe, sześć poduszek powietrznych, aktywny system monitorowania pasa ruchu z korektą toru jazdy, system rozpoznawania znaków, system automatycznego hamowania, listwy ochronne boczne i klamki zewnętrzne, szyby boczne przednie sterowane elektrycznie, lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie, centralny zamek, podgrzewane wycieraczki, kanapa w drugim rzędzie składana 65–35% z mocowaniami Isofix, roleta przykrywająca przestrzeń bagażową, gniazdo 12V na desce, 3,5" wyświetlacz z system audio DAB, 6 głośników

Rynek samochodów dostawczych w Polsce jak sprzedają się auta dostawcze w 2021 roku?

Wzrosty zakupu samochodów dostawczych do 3,5 tony przez firmy wyniósł na początku 2021 roku ponad 40%. Na tym rynku liderem jest Renault, za nim Fiat, a trzeci w rankingu Ford. Jeśli chodzi o modele to z niewielką przewagą wygrywa Renault Master, potem Iveco Daily, kolejno Peugeot Boxer. Do końca marca 2021 sprzedano ich łącznie 1340 sztuk, co stanowi na tą chwilę 35% wszystkich sprzedanych modeli samochodów dostawczych bezpośrednio firmom (niewliczane w to są zakupy dla osób fizycznych).

Auta dostawcze chętnie też kupują osoby fizyczne. Tutaj wzrost po pierwszym kwartale 2021 roku jest imponujący. Odnotowano ponad 90% wzrost zakupu pojazdów dostawczych przez osoby fizyczne. Liderem jest tutaj Renault, a związane jest to prawdopodobnie przez fakt, że producent posiada szeroką gamę pojazdów.

Oferowane przez Renault zabudowy specjalistyczne także zostały docenione na rynku. Analitycy celują, że takie uwarunkowania pozwoliły utrzymać pozycję lidera sprzedaży wśród aut dostawczych. Na pewno powodzeniem cieszą się nowe Renault Express Van i Renault Kangoo Van.

Rosnąca sprzedaż Forda może jednak zakłócić obecne podium wśród marek najchętniej kupowanych w segmencie aut dostawczych. Ford od pewnego czasu powiększa ilość sprzedanych pojazdów i wg. prognoz SAMAR może dojść do sytuacji, że obejmie prowadzenie. Zatem czy będzie nowy lider sprzedaży samochodów dostawczych jeszcze w tym roku?

Samochody dostawcze

Rozwój technologii powoduje, że dzisiaj samochody dostawcze nie odbiegają znacznie od aut osobowych pod względem funkcjonalności i wartości użytkowej. Mogą one osiągać znaczne prędkości a komfort podróży na dalekie odległości jest bardzo wysoki. Spalanie nie odbiega już tak bardzo od aut codziennego użytku.

Dzisiaj samochody dostawcze to nie tylko ładowność brana pod uwagę, ale także mobilność, ekonomia i wyposażenie dla komfortu pracy. Szeroki rynek modeli powoduje wiele dylematów przy wyborze, dlatego warto przemyśleć kwestię zakupu takiego pojazdu, a dokładnie to co powinien wnieść swoim zakupem, a co jest mniej istotne.

Auta dostawcze co wybrać dla firmy?

Przy wyborze w związku ze zróżnicowaniem tego rodzaju pojazdu oraz rodzajem działalności jaką prowadzi firma, konkretnie związanych z tym potrzeb wybór nie jest prosty. Wydaje się, że auta dostawcze to zabudowa i marka. Ale to nie wszystko. Owszem dla małego sklepu będzie to mały miejski dostawczak, ale już inny dla firmy budowlanej, czy kurierskiej. Większość branż wybierze auta dostawcze o ładowności do 3,5 t w związku z tym, że nie ma potrzeby uzyskania dodatkowych uprawnień, wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Priorytetem większość firm przy wyborze pojazdu jest przestrzeń ładunkowa. Jeżeli nie pod względem ładowności, to ułożenia wnętrza, np. najmniej wystające nadkola, czy duże boczne drzwi, ogólna długość przestrzeni ładunkowej. Przykładowo dla firmy przeprowadzkowej lub budowlanej sprawdzą się pojazdy większe np. dłuższe niż 3,3 m długości. W przypadku małego lokalnego sklepiku korzystniejszy z kolei będzie kompaktowy rozmiar auta i dodatkowo wygodne, szerokie boczne drzwi odsuwane, czy dzielone tylne, a niepodnoszone.

Wiele firm wybiera nowoczesne rozwiązania technologiczne, które mogą wnieść oszczędności firmie. Dzisiaj samochody dostawcze oferują spory komfort jazdy a na drogach szybkiego ruchu nie odbiegają autom osobowym. Dlatego istotne jest, aby mimo mobilności oferowały oszczędność w spalaniu paliwa. Samochody dostawcze mogą pokonywać dziennie spore odległości, z prędkościami rzędu 130-140 km/h i przy braku ekonomii sporym kosztem byłoby paliwo.

Sposób finansowania zakupu jest istotny pod względem księgowym, chodzi tu o możliwość wliczania w koszty działalności odsetek od kredytu lub leasingu.

Analizy pokazują, że wielu przedsiębiorców nie wybiera samochodu ze względu na opinię marce. Dzisiaj zakup opiera się na wybraniu kilku modeli, a potem porównanie ich pod względem kosztów przeglądu, części zamiennych, ogólnych kosztów serwisowania pojazdu czy utracie wartości po określonym czasie eksploatacji.