Gama modelowa Iveco

Artykuł Gama modelowa Iveco

Dla włoskiej marki Iveco sprzedaż samochodów dostawczych to jedna z głównych gałęzi biznesu. Dzięki swej ofercie w tym segmencie Iveco jest konkurencyjne na rynku, gdyż oferuje szeroki wybór pojazdów dostawczych w każdej klasie wagowej.

Podstawa gamy dostawczej to naturalnie samochody lekkie. Tam króluje dostawcze Iveco Daily, czyli samochód dostawczy klasy wyższej, który na rynku dostępny jest od roku 1978. Aktualnie Włosi oferują już czwartą generację tego samochodu i zadebiutowała ona w roku 2014. Model ten mimo już paru lat na karku to wciąż auto przełomowe dla Iveco, gdyż był to pierwszy model Daily od 1999 roku, który został zbudowany od zera, a nie był jedynie mocno zmodernizowanym poprzednikiem.

Iveco Daily zakupimy z dopuszczalną masą całkowitą sięgającą od 3,3 do 7,2 tony. Podstawowa wersja to naturalnie furgon, który jest najbardziej uniwersalny. Iveco Daily zakupimy także w formie kabiny z podwoziem do zabudowy, dzięki czemu ten samochód dostawczy można w przekształcić na przykład w food trucka. Gdy chcemy pójść klasę wyżej można wybrać Iveco Daily Hi-Matic wyposażone w szybką, automatyczną skrzynię biegów, która dodatkowo pomaga w obniżeniu zużycia paliwa. Chcąc pomóc środowisku można wybrać wersję Blue Power, która korzysta z silnika napędzanego gazem CNG. Korzystając z biometanu można zredukować emisję CO2 nawet do 95%, co jest naprawdę świetnym wynikiem.

Iveco znane jest jednak nie tylko z lekkich aut dostawczych, ale też samochodów średnich, jak i ciągników siodłowych zdolnych transportować towary za pomocą długich naczep. W klasie średniej przedstawiciel Iveco to Iveco Eurocargo, którego dopuszczalna masa całkowita może sięgać nawet 18 ton. Samochód ten służy do stworzenia zabudowy za kabiną, która może przybrać formę wywrotki, wielkiej skrzyni ładunkowej i wielu innych, przez co pojazd ten jest bardzo uniwersalny.

W klasie pojazdów ciężkich Iveco również znane jest z produkcji samochodów ciężarowych od wielu lat. W przeszłości gamę tą tworzyło Iveco Stratos, czy też Iveco Hi-Way. Teraz propozycją Włochów w klasie samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 16 ton jest Iveco S-Way.

Iveco S-Way zadebiutowało na rynku w 2019 roku i produkowane jest w fabryce, która jest ulokowana w stolicy Hiszpanii – Madrycie. Wszystkie silniki to rzędowe szóstki, które są napędzane na olej napędowy bądź gaz CNG i mają one pojemność wynoszącą 8.7, 11.1 lub 12.9 litra. Moc maksymalna najmniejszego z nich oznaczonego jako Cursor 9 sięga 294 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy to 1700 niutonometrów. Pośrednia jednostka generuje 353 KM oraz 2300 Nm, a topowy silnik Cursor 13 daje do dyspozycji 420 KM oraz 2500 Nm. Dla jednostek napędzanych na gaz CNG, które są oznaczone dodatkowymi literami NP na końcu nazwy dostępne są dwa silniki. Cursor 9 NP o mocy 294 KM i momencie obrotowym rzędu 1700 Nm, a także Cursor 13 NP, który daje do dyspozycji 338 KM oraz 2000 Nm.